Fysik

Multiplicitet

06. marts 2016 af Rossa - Niveau: Universitet/Videregående

Hej derude.

Jeg er i gang med en opgave, hvor jeg har løst 3/4 af opgaven, men jeg kan ikke desværre forstå spørgsmål (d).
Jeg blev bedt om at bestemme Multiplicitet efter ekspansionen.
Jeg ved, at multiplicitet kan bestemmes ved: \Omega (N,n)=\frac{N!}{n!*(N-n)!}, men jeg kan ikke identificere N heller ikke n  for multiplicitet før og efter.

Vil nogen derude hjælpe med at identificere  N og n før og efter?

Opgave lyder:
(Spørgsmål (a,b,c) er færdigt)

I denne opgave beskæftiger vi os med en idealgas bestående af N=1.0·1020 N2 molekyler (massen af et Nmolekyle er på m=4.65·10-26g). Gassen er i en beholder med et volumen V1=1m3 og den har en temperatur på T=295K. Ved denne temperatur er alle vibrations-frihedsgrader for molekylerne frosset ud. 
a) 
Beregn gassens termiske energi.  
b) 
Beregn root-mean-square hastigheden (vrms) for N2-molekylerne.  
Gassen ekspanderer nu frit således, at dens volumen bliver V2=3m3, mens dens energi forbliver uændret. 
c) 
Hvor meget større er gassens entropi blevet efter ekspansionen? (dvs. bestem ændringen i entropi, ΔS, som følge af den frie ekspansion).  
d) 
Hvor mange gange større er gassens multiplicitet blevet efter ekspansionen? (dvs. bestem forholdet mellem multipliciteten før og efter ekspansionen, Ωefter/Ωfør)

Skriv et svar til: Multiplicitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.