Engelsk

Engelsk B mundtlig eksamen synopsis?

06. marts 2016 af Martin233 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal med stor chance op i engelsk B mundtlig i år og skal snart aflever min synopsis. Jeg har valgt at skrive om vold i computerspil og dens effekt på samfundet. Jeg har indtil videre en god indledning men har virkelig et stort problem. Jeg skal inddrage nogle af de værktøjer (analyse modeller osv) som jeg har lært at bruge i 1 og 2g men jeg ved ikke hvilke, det skal jo være relevant for teksten og emnet. Jeg kunne ikke være mere ligeglad med om personen bruger patos,etos eller logos, om det er 3 person, pentagram osv. Der er bare ingen analyse ting der er relevante, og det kommer bare til at føles som om det ikke passer ind. Jeg kan sagtens skrive en masse om emnet, men at analyser artiklerne er overhovdet ikke relevant, men jeg skal jo gøre det. Nogle ideer?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. marts 2016 af JulieW99

Selvfølgelig er det relevant at analyserer artiklerne??? Der er jo en påstand om hvordan det påvirker samfundet, og så bliver det da super relevant at analyserer om den påstand overhovedet er holdbar.

- - -

Vh Julie


Svar #2
06. marts 2016 af Martin233 (Slettet)

#1 Ja men hvordan? Jeg skal jo bruge nogle af de ting vi har lært, og vi har fx ikke lært om noget det ville være relevant som fx at kigge på noget som "argumentations modellen" eller noget lign. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. marts 2016 af JulieW99

#2

Så kig på fortælleren. Er den objektiv eller subjektiv? Hvis den står i 1. person er den hæjst sandsynligt objektiv. Se på opbygningen af artiklen også. Hvis du er helt i tvivl, så smid en besked til din lærer på Lectio, eller hvad end I bruger.

- - -

Vh Julie


Svar #4
06. marts 2016 af Martin233 (Slettet)

#3 Ja, men hvordan skal jeg bygge videre på det, lad os sige at jeg finder ud af at fortælleren er objektiv, og hvad så? Det skal hænge sammen med resten af hvad jeg skriver og have en grund til at blive beskrevet. Resten føles bare udnødvendig og upassende. Jeg skal beskrive hvorfor det er interessant at analysere det


Svar #5
06. marts 2016 af Martin233 (Slettet)

Skal jeg bare køre igennem alle dem her: http://octavius.vibygym.dk/analyse-af-non-fiction.html ? Selvom jeg ikke har nogen god grund til at analyser det. De spørger sikkert "hvorfor har du valgt at analyser dette" og så har jeg ingen god grund? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

#0

Det er jo svært at overbevise dig om noget du ikke kan se meningen i. Du har jo ret i dit udsagn om at ikke alt passer ind / er lige relevant, men det er jo netop det du skal argumentere for eller imod: Hvad er relevant og hvad er ikke? Hvorfor / hvorfor ikke?

For at skære det ud i pap: Generelt anvender du altid en metode selvom den måske ikke fremgår eksplicit.
Hvis du fx skal vurdere en teksts brugbarhed, gør du dig altid nogle overvejelser; som regel underbevidst. Kunsten er at sætte ord på (eksplicitere) din fremgangsmåde.

Hvis du nu sender en artikel el. lign. omkring computerspil og vold, er det nok nemmere at forklare en evt. fremgangsmåde.
Ellers så overvej følgende: Hvordan argumenterer man i et læserbrev? Bruger man en anekdote (altså patos), bruger man tal, statistikker osv. (logos), eller bruger man sin profession / baggrund (hvis det fx er en læge der udtaler sig om et bestemt præparat, dvs. etos)? Det er jo relevant at forklare hvorfor en skribent anvender den ene type appelform frem for den anden - hvad er fx styrkerne eller svaghederne ved at anvende én bestemt appelform frem for en anden?
Desuden er det jo også relevant i denne sammenhæng at forklare hvem skribenten henvender sig til, dvs. målgruppen. Henvender vedkommende sig til en bestemt gruppe og i så fald hvilken (fx forældre, lærere, politikere)?


Skriv et svar til: Engelsk B mundtlig eksamen synopsis?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.