Fysik

Jævnstrømsmotor

08. marts 2016 af Budsmoke - Niveau: B-niveau

Hej allesammen.

Jeg skal bestemme strømmen i hver af modstandene i det vedhæftde kredsløb.

Jænvstrømsmoteren har en klemspænding på 120 volt. men jeg kan kun finde den for R1 og så er jeg allerede i tvivl hvordan jeg skal begynde på de næste..

Som jeg ser det er R1 i serie med R2, som er i serie med de parallelle R3 og R4, som igen er i serie med de parallelle R5 og R6

Håber nogen kan hjælpe mig lidt i den rigtige retning.

Venlig hilsen

Vedhæftet fil: Kredsløb opg. 2.21.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. marts 2016 af Soeffi

Svar #2
08. marts 2016 af Budsmoke

#1 Er det ikke magen til det billede jeg selv har vedlagt??

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. marts 2016 af Eksperimentalfysikeren

Jo, det er bare nemmere at arbejde med, når det er inde i tråden.

Hvis klemspændingen er 120V, så er U=120V. R1 er forbundet direkte til klemmerne, så spændingsforskellen over den er U.

For resten af kredsløbet har du to muligheder: Kirchhoffs love eller brug af reglerne for serie og parallelforbindelse. Da jeg ikke er sikker på om du kender Kirchhoffs love, vælger jeg den anden løsning. (Du kan slå Kirchhoffs love op i Wikipedia. Gør det. De er nyttige!)

R5 og R6 er parallelforbundne. Du finde erstatningsmodstanden R56 af: 1/R56 = 1/R5+1/R6.

Derefter finder du R456 = R4+R56, da R4 og R56 er forbundet i serie. Herefter tager du R3 med og til sidst R2. Du kan nu finde strømstyrken i erstatningsmodstanden. Denne strøm løber gennem R2, så du kan finde spændingsfaldet over R2. Resten af U må ligge over parallelforbindelsen R3456 og dermed over R3. Heraf finder du strømstyrken i R3, mens resten løber gennem R456. Så finder du spændingsfaldet over R4 og deraf spændingsfaldet over R5 og R6. Til sidst kan du finde strømstyrken i dosse to modstande.

Svar #4
09. marts 2016 af Budsmoke

#3 mange tak for hjælpen.. Er det en generel ting at starte bagfra i denne type forbindelse??

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. marts 2016 af Eksperimentalfysikeren

Jeg vil ikke kalde det en generel regel og ikke nødvendigvis bagfra. Det er derimod et spørgsmål om at finde noget, man overskue, og så reducere det til noget simplere.

Kirchhoffs love giver en mere systemtisk måde at gribe det an på.

Svar #6

#5 ok tak for det. jeg har nemlig lidt svært ved at overskue, hvor jeg skal starte.. Er kirchhoff ikke bare med til at give flere ligninger med flere ubekendte??

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. marts 2016 af hesch (Slettet)

#6: Nej, det er den "ikke bare".  Visse netværk kan du simpelthen ikke løse vha. serie/parallel ækvivalenser, men Kirchhoff kan hver gang..

Generelt bør man anvende Kirchhoffs spændingslov, når man skal finde strømme, og vica versa.

I nærværende netværk kan du opstille tre maskeligninger, hvoraf du kan finde tre maskestrømme. Ved at addere/subtrahere disse maskestrømme i forskellige kombinationer, kan man finde samtlige strømme i kredsløbet.

Når vi skal finde strømme ( eller spændinger ) i et kredsløb, kan vi alle lave fejl, men fordelen ved Kirchhoff er, at sådanne fejl er sporbare. Vi kan nemt gennemskue hvor de ligger gemt, og rette dem. Det ligger i systematikken at man kan "krydstjekke".

Fordelen ved Kirchhoffs systematik er også at computere nemt kan opstille ligninger systematisk, og kan opstille 40 ligninger med 40 ubekendte i et kompliceret kredsløb, uden egentlig at skulle overskue hvad der sker. Man skal bare fortælle den, hvorimellem der er placeret modstande/impedanser/spændingskilder, så løser den spændinger/strømme på et splitsekund - fejlfrit.

Svar #8

#7 tak for forklaringen

Jeg må lære at se logikken i Kirchhoff..

Brugbart svar (0)

Svar #9
09. marts 2016 af Soeffi

#0.

Vedhæftet fil:1667860.png

Brugbart svar (0)

Svar #10
09. marts 2016 af Soeffi

Rettet billede. Vist i #9.

Vedhæftet fil:1667860 (2).png

Brugbart svar (0)

Svar #11

#9 + #10:  Der ligger da ikke 120V over R3.

Brugbart svar (0)

Svar #12
09. marts 2016 af Soeffi

#11 #9 + #10:  Der ligger da ikke 120V over R3.

Du har ret, jeg var lidt for hurtig.

Brugbart svar (0)

Svar #13
09. marts 2016 af Soeffi

#12 Jeg prøver igen...

Vedhæftet fil:Untitled.png

Brugbart svar (0)

Svar #14

Nu er det jo ikke sådan, at hjælpen skal bestå i at regne stykket igennem, iflg. SP.

MEN med KVL kan ligningerne se sådan ud, med maskestrømmene m1, m2, m3:

m1:   E - ( R2+R4+R6 ) * m1 - R2*m2 - R4*m3 = 0

m2:   - R2 * m1 - ( R1+R2+R3 ) * m2 + R3 * m3 = 0

m3:   - R4 * m1 + R3 * m2 - ( R3+R4+R5 ) * m3 = 0

Find m1, m2, m3.  Herefter:

I1 = -m2

i2 = m1+m2

i3 = m2-m3

i4 = m1+m3

i5 = m3

i6 = m1

Skriv et svar til: Jævnstrømsmotor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.