Fysik

Glødetrådspære

10. marts 2016 af Awada (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg har problemer med et spørgsmål jeg skal svare i min fysik rapport

Hvorfor "sprænger" pære lige som regel lige når man tænder dem??

Håber der er nogen der kan hjælpe :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2016 af jos84 (Slettet)

http://avenbuild.ventures.dk/viden_om.asp?styleID=3&cryptID=iddS5aDMChrZc&laeringsressourceID=864&skabelonID=3&side=3

Her står lidt om hvad der sker i en glødepære. Ved ikke om det kan hjælpe dig :)

Svar #2
10. marts 2016 af Awada (Slettet)

Ikke lige det jeg havde brug for men tak alligevel

Brugbart svar (2)

Svar #3
10. marts 2016 af Eksperimentalfysikeren

Der er altid små variationer i trådens tykkelse. Der fordamper lidt af metallet, når tråden er varm. Når den er varmet op, er temperaturen stort set den samme i hele trådens længde, så fordampningen er også stort set den samme. Lige når man tænder lampen, er tråden kold og dens modstand lille. Det sted, hvor tråden er tyndest, har den størst modstand, hvorfor dette sted har den største varmeudvikling. Det bevirker, at her varmer tråden hurtigst op. Trådstykket kommer så at sige foran resten af tråden opvarmningen. Da resten af tråden endnu ikke er varmet så meget op, er modstanden i tråden ikke så stor som ved normal drift og strømstyrken derfor større. Det får det tynde stykke til at fordampe ekstra meget af metallet. Derved bliver det tynde stykke endnu tyndere. Efter et stort antal gange vil denne proces bevirke, at det tynde stykke kommer op over trådens smeltepunkt.

Svar #4
11. marts 2016 af Awada (Slettet)

Tak for svaret

Skriv et svar til: Glødetrådspære

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.