Matematik
Find koordinaterne til punkterne B og A
Hej Studieportalen,
Jeg håber på at nogen af jer kan hjælpe mig. Jeg fik en opgave af min lærer, hvorefter han viste mig hvordan jeg skulle regne opgaven ud. Det så faktisk ret simpelt ud, og så ualmindelig dum jeg var tog jeg ingen noter...
Jeg sider nu her og kan ikke huske hvordan vi fik løst opgaven, men nogle små dele kan jeg dog huske, og ud fra det håber jeg at I kan gennemskue hvordan vi gjorde for at løse opgaven.
Vi havde med en 8-kant at gøre, og vi skulle bestemme koodinaterne til punkterne B og A. (Jeg har vedhæftet en tegning med de oplysninger jeg kan huske). Vi startet med at indtegne den ene lille del af 8-kanten som jeg skulle beregne koordinaterne til - vi indtegnet det i et koordinatsystem.
Det vi gjorde herefter var at beregne centervinklen, altså 360/8 = 45 grader.
Herefter inddelte vi figureren i to trekanter, som kan ses på tegningen.
Opgaven lyder på at finde koordinaterne til B og A, og vi ved at længden i mellem disse punkter er på 1.
Vi gav linjen mellem O(origo) og B navnet "r", hvorefter vi regnede noget med sin(45) og cos(45) - HER falder jeg er tråden, og jeg husker det ikke præcist.
Jeg ved at vi i sidste ende fik en ligning, hvor vi solvet for variablen "r" som gerne skulle komme med med et tal, men hvad herefter? Jeg husker også at vi brugte Pythagyras til at regne den lille trekant ud, men hvordan og hvorledes?
Jeg håber virkelig at I kan hjælpe eller måske komme op med en endnu lettere løsning?
Skriv et svar til: Find koordinaterne til punkterne B og A
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.