Matematik

Hjælp til aflevering (3 delopgaver), en trekants regning, en differentialligninger og en vektor opgave

13. marts 2016 af Hrylla - Niveau: A-niveau

Hej SP, jeg sidder og prøver at komme igennem min aflevering, og der er 3 delopgaver, som jeg ikke helt kan finde ud af. 

Den første er: 

Jeg har regnet |AC| = 8 og arealet til 24, men hvordan finder jeg højden af hc uden at bruge CAS? 

Anden opgave (med CAS): 

Har simpelthed ingen anelse... 

Tredje opgave (med CAS): 

Jeg har fået 

a) 150(x-10)+0(y-0)+100(z-0)=0    <=>   150x+100z-1500=0 

b) Vinklen mellem de to planer er 81,47°. 

Men ved ikke helt, hvordan c) skal løses. 

Jeg vil sætte stor pris på noget hjælp og gerne teknikken i, hvordan disse typer opgave skal løses. Mange tak! 


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. marts 2016 af mathon

Opgave 3
                                 T=\frac{1}{2}\cdot h_c\cdot c

                                 h_c=\frac{2T}{c}

                                 h_c=\frac{a\cdot b}{c}


Svar #2
13. marts 2016 af Hrylla

#1

 Hej, tak for din hjælp. Lige et spørgsmål, hvad står T for? Har ikke lige set det bogstav brugt i trekantsregning før. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. marts 2016 af mathon

              T er standard for trekantsareal.


Svar #4
13. marts 2016 af Hrylla

#3

Ahhh, det giver mening. Kan godt se, hvad du mener! Jeg har altid brugt A om arealet, derfor blev jeg lidt forvirret :) . Har fået hc til at være 4,8. Tak for hjælpen. 


Svar #5
13. marts 2016 af Hrylla

Tror jeg måske har fundet ud af c) i opgave 16. 

1. Laver parametfremtilling for linjen, som går igennem T (centrum) og det ukendte punkt. Bruger T som punkt og planens normal vektor som retningsvektor. 

2. Sætter parameter fremstillingens x, y og z ind i planens ligning og løser for t

3. t værdien sættes ind i linjens parameterfremstilling og koordinater for røringspunkt findes. 

Lyder det rigtigt? Jeg regner da røringspunktet til at være (4,65 , 4,65 , 4,77). 


Brugbart svar (1)

Svar #6
13. marts 2016 af JBrondum (Slettet)

Opgave 15 kan du løse i excel. Hvis du laver en kolonne over antallet af den ene slags tanks vice versa, samt en kolonne for hver af deres væksthastighed, som du har fået givet ved differentialligningerne, så kan du "trække" cellerne nedaf, hvorefter du får antallet af tanks, samt væksthastigheden til det givne tidspunkt. 

Jeg har lært at gøre det sådan i mat, men der er helt sikkert en bedre måde. Håber det er til at forstå.

P.S. Du skal også angive en ændring i tid for hver celle du går nedaf, fx 0.1, 


Skriv et svar til: Hjælp til aflevering (3 delopgaver), en trekants regning, en differentialligninger og en vektor opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.