Fysik

Nortons theorem

14. marts 2016 af cykelsmeden (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg ved ikke helt hvordan den skal gribes an.

Når jeg fjerner load er spændingen ikke nul over strømkilden?

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. marts 2016 af PeterValberg

Jeg indsætter lige dit billede

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (1)

Svar #2
14. marts 2016 af hesch (Slettet)

#0:  Det ved jeg snart ikke:  Når opgavestilleren siger at du skal anvende Norton's teorem, bør han da fortælle hvor du skal bruge det, og hvordan.  Der er flere muligheder.

Jeg ville jo lave et knudepunkt med spændingen U til højre for modstanden = 6 kΩ.  Kirchhoffs strømlov siger så:

( -6V - U ) / 6000Ω - U/2000Ω + U/2000Ω * 2000 = 0     →

U ≈ 0.001V     →

2000 • Ix = 1 mA

Her kommer Norton så på banen med: ( 4 komponenter til højre )

IN = ( 1 + 3 ) mA = 4 mA , RN = 4 kΩ    →

Vo = 16V

Men som sagt:  Jeg ved ikke helt hvad der menes.

PS:  Det er kun den lodrette 4kΩ modstand, der danner udgangsimpedans, for den vandrette sidder i serie med to strømkilder hvis impedanser er uendelig.

Svar #3
14. marts 2016 af cykelsmeden (Slettet)

#0:  Det ved jeg snart ikke:  Når opgavestilleren siger at du skal anvende Norton's teorem, bør han da fortælle hvor du skal bruge det, og hvordan.  Der er flere muligheder.

Jeg ville jo lave et knudepunkt med spændingen U til højre for modstanden = 6 kΩ.  Kirchhoffs strømlov siger så:

( -6V - U ) / 6000Ω - U/2000Ω + U/2000Ω * 2000 = 0     →

U ≈ 0.001V     →

2000 • Ix = 1 mA

Her kommer Norton så på banen med: ( 4 komponenter til højre )

IN = ( 1 + 3 ) mA = 4 mA , RN = 4 kΩ    →

Vo = 16V

Men som sagt:  Jeg ved ikke helt hvad der menes.

PS:  Det er kun den lodrette 4kΩ modstand, der danner udgangsimpedans, for den vandrette sidder i serie med to strømkilder hvis impedanser er uendelig.

Tak for svar! Det vi har gjort i tidligere eksempler var at fjerne belastningen  og derefter finde I_sc og V_oc hhv. med lukket kredsløb og åbent, for til sidst kan finde R som er V/I. Jeg forstår bare ikke hvad der sker når jeg fjerner min 4k belastning så måler jeg vel kun spænding over min 3mA strømkilde som jeg får til nul.

Facit er givet ved 0.85mA for I_N og 7k for R_N

Brugbart svar (1)

Svar #4
14. marts 2016 af hesch (Slettet)

#3:  Den højre 4kΩ modstand er ikke nogen belastning. Den hører med til kredsløbet.

Endvidere tror jeg du bytter rundt på Norton- og Thevenin-ækvivalent:  Ved Norton-ækvivalent kortslutter du udgangen, for at finde Norton-strømmen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Norton's_theorem

Ved Thevenin-ækvivalent åbner du udgangen, for at finde Thevenin-spændingen.

Dit angivne facit kan umuligt passe ( siger jeg ), men siger din underviser noget andet og kan redegøre for det, så skriv endeligt igen.  Det vil jeg gerne se.

Skriv et svar til: Nortons theorem

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.