Matematik

Regneoperationer

18. marts 2016 af Yipikaye - Niveau: A-niveau

Hvorledes kan infinitsmalregning bruges til omregning af multiplikation til addition. Afstedkom gerne et alm. tal eksempel ud fra trapezarealer.

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. marts 2016 af peter lind

Det kan det ikke. Du forveksler det nok med logaritmefunktioner. Der gælder ln(a*b) = ln(a)+ln(b)

Inden lommeregnerne kom frem var det den metode man brugte, hvis man skulle gange to besværlige tal sammen. Det blev også brugt i regnestokke , som havde logaritmisk skala

Svar #2
18. marts 2016 af Yipikaye

Men jeg troede at lineære operatore såsom LOG og LN var regeoperationer hvorved en multiplikation projekteres til addition. Det jeg forestillede mig var at man f.eks havde en eksponential med en 10 % vækst (dvs. 1,10) pr. i´te ændringsværdi samtidigt med at man havde dets komplementære logaritme funktion (dvs. LOG1.10) plottet ind i et koordnatsystem, hvorefter en given trapezareal bestånde af arealet under logaritmefunktionen og arealet under eksponential funktionen afstedkom et produkt som var lig med summen af de to arealer i en anden trapez. Håber hvad jeg forklarer, om end ikke er rigtigt, så i hvertfald forståeligt.

Det er fortsat uklart for mig hvorledes man kan omsætte en multiplikation til en addition. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. marts 2016 af SuneChr

Man har, for a, b > 1 :

\ln \left ( ab \right )=\int_{1}^{a}\frac{1}{x}\, \textup{d}x\, +\int_{1}^{b}\frac{1}{x}\, \textup{d}x
Arealet under hyperblen 1/x er geometrien i ln .
Ovenstående igen lig med

\int_{1}^{ab}\frac{1}{x}\, \textup{d}x

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. marts 2016 af peter lind

logaritmefunktioner er ikke lineære. Jeg forstår ikke dit forslag om at bruge trapez; men det er under alle omstændigheder for kompliceret.

Hvis du skal udregne a*b slår man log(a) og log(b) op i en tabel. Disse tal adderer man så nu har man log(a)+log(b) = log(a*b) Man slår så log(a*b) op i en atabel med antilog og man har a*b

Regnestokken bruger samme proncip, er hurtigere men mindre nøjagtig. Her er der på stokken en logaritmisk indeling så et tal på inddelingen svarer til logaritmen af en længde. Lægger man så disse længder sammen får man længden log(a*b) som direkte kan aflæses på skalaen.

på https://da.wikipedia.org/wiki/Regnestok  kan du se en bedre beskrivelse af metoden

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. marts 2016 af SuneChr

# 0
Hvor/hvordan kommer infinitesimalregningen ind i billedet?
Det er vel et spørgsmål om at benytte potensregnereglerne og logaritmereglerne som nævnt i # 1 og 4.
Endvidere
     y=b\cdot a^{x}\; \; \; \Leftrightarrow \; \; \; \; x=\frac{1}{\log a}\cdot \log y-\frac{\log b}{\log a}

Skriv et svar til: Regneoperationer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.