Fysik

Hypotese

22. marts 2016 af Luluandersen (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej. Jeg sidder lige og skriver en fysikrapport om bestemmelse af nyttevirkning for en gryde og en elkedel.  I den forbindelse skal jeg lave en hypotese, hvor jeg senere i mit diskussionsafsnit skal be- eller afkræfte den.

Jeg har i min hypotese skrevet at jeg forventer, at elkedlen vil have den største nyttevirkning, men skal jeg skrive mere i min hypotese .feks, hvorfor jeg forventer at elkedlen vil have den største nyttevirking? 

Tak på forhånd!  

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. marts 2016 af hesch (Slettet)

Ja, da:  Du kan komme ind på varmekapacitet i varmelegeme/kogeplade, og varmekapacitet i gryde/elkedel.

Den energi der benyttes til opvarmning af disse nævnte ting er spildenergi, der mindsker nyttevirkningen.

Anslå varmefylder og masser, og regn på det.

Svar #2
22. marts 2016 af Luluandersen (Slettet)

Mine resultater af forsøget viser at elkedler har en større nyttevirkning end en kogeplade. Men hvad skyldes det? Hvordan kan det være at elkedlen har en større nyttevirkning?

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. marts 2016 af peter lind

Ved brug af kogepladen vil en del af varmen gå til opvarmning af omgivelserne. Kedlen vil også normalt have større varmekapacitet, så der skal bruges mere energi til atopvarme den. Med varmelegemet skal du kun opvarme varmelegemet og vandet

Svar #4
22. marts 2016 af Luluandersen (Slettet)

Mange tak for svaret!

Skriv et svar til: Hypotese

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.