Fysik
Kompasnål / magnetnål
Hej.
Je sidder og læser til eksammen og er gået lidt i stå, jeg prøver at forstå noget, jeg håber i/du kan hjælpe med.
Hvis jeg har en kompasnål og en magnet hvordan ved jeg så hvad fx. sydpolen er.
Hvis jeg ikke allerede ved hvor magnetens poler er?
tak på forhånd:)
Svar #1
11. april 2016 af Studentos
Stangmagnet:
Rød er nordpol, hvid er sydpol.
Sydpolen frastødes af sydpolen (hvid). Nordpolen og sydpolen tiltrækker hinanden.
Svar #2
11. april 2016 af hjæælpmi (Slettet)
Tak for svar.
Men hvad nu hvis der ikke er en farve på min magnet?
Svar #3
11. april 2016 af Studentos
Hvis du ophænger magneten, så vil den automatisk indstille sig i retningen nord-syd pga. Jordens magnetfelt.
Svar #4
11. april 2016 af hesch (Slettet)
Du skal være opmærksom på, at jordens magnetiske nordpol er placeret ved den geografiske sydpol, og omvendt.
Så det er kompassets nordpol, der peger mod geografisk nord.
Svar #5
11. april 2016 af Eksperimentalfysikeren
Stol ikkepå farverne. Jeg har været ude for en stangmagnet, der havde 4 poler: Nord, Syd, Nord Syd.
Brug kompasnålen som beskrevet i #3 og når du ved hvad, der er hvad, på den kan du bruge den til at undersøge stangmagneten med.
#4 Det var der en kortfabrikat, der ikke havde styr på. Da han var blevet belært om det, angav han "Magnetisk pol" på den næste udgave af kortet.
Svar #6
11. april 2016 af mette48 (Slettet)
Brug kompasnålen til at vise hvor nord og syd er. Når den er hængt op vil den ene ende pege mod syd, ( i dagtimerne står solen ca i syd). Denne ende på kompasnålen er dens magnetiske sydpol.
Du kan derefter bruge kompasnålen til at finde magnetens poler. ("gamle magneter", der har været brugt i fysikundervisningen i mange år, har ikke altid poler i enderne, dette kan kontroleres med kompasnålen)
Svar #7
11. april 2016 af hesch (Slettet)
#6: Jeg er uenig i formuleringen, at en (stang)magnet har poler "i enderne". Den har poler "for enderne". Dette fordi en pol udgøres af en diskontinuitet i fluxvejens permeabilitet ( overgang fra fx stål til luftgab, eller omvendt ).
Eksempelvis har en ringmagnet ( toroide ), der er cirkulært magnetiseret, ingen poler, da fluxvejen ikke har nogen ender. Men saver du et luftgab i ringen, har den.
En pol er en flade, hvor der på hver side af fladen er forskellig magnetisk energitæthed.
Svar #8
11. april 2016 af Eksperimentalfysikeren
Du har ret. Min pointe er, at der kan være mere end 2 poler. Jeg så magneten på en skole. Den var ret tankevækkende, også for eleverne, så "fejlen" blev ikke rettet.
Svar #10
13. april 2016 af mette48 (Slettet)
#6 du har nok ret, min formulering var uheldig. Det var for mig vigtigt at fortælle hvordan man løser problemet, hvis magneterne ikke er tydeligt mærket så man kan finde polerne.
Skriv et svar til: Kompasnål / magnetnål
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.