Fysik

Faldeforsøg med tærteforme

23. april 2016 af Kimdaw (Slettet) - Niveau: B-niveau

Godaften allesammen! 

Den vedhæftede fil viser en t,s-graf. Hvordan kan jeg ud fra denne graf lave en t,v-graf og en t,a-graf. Skal jeg differentiere? og hvordan hænger de tre grafer sammen?

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2016 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2
23. april 2016 af peter lind

Den graf ser helt umulig ud. Du skal bruge regressionsanalyse, hvor du antager at sammenhængen er et 2. grads polynomium. Når du har bestemt polynomiet kan du direkte aflæse accellerationen, Sammenhængen mellem v og t får du ved at differentiere polynomiet  

Svar #3
23. april 2016 af Kimdaw (Slettet)

Hvor er det et 2. grad polynomium?

Brugbart svar (0)

Svar #4
23. april 2016 af hesch (Slettet)

Nu har jeg ikke så meget forstand på tærteforme, men fornemmer dog at de meget hurtigt opnår en konstant hastighed grundet luftmodstand. Altså deres cw-tal er elendigt, set med formel1-øjne.

Tabellen starter ved t=0,575s, men grafen er sandsynligvis parabelformet, startes tabellen/grafen ved t=0s.

Brugbart svar (0)

Svar #5
23. april 2016 af hesch (Slettet)

#3:  Et 2. grads polynomium er:

s = at2 + bt + c

i stedet for

s = mt + b

Svar #6
24. april 2016 af Kimdaw (Slettet)

Jeg kan stadig ikke se, hvorfor det er et andengradspolynomium. 

Er det ikke en lineær sammenhæng?

Brugbart svar (0)

Svar #7
24. april 2016 af hesch (Slettet)

Læs sidste linie i #4 igen.

Funktionen starter som en parabelfunktion ved t=0, men overgår til at være en lineær funktion når hastigheden bliver så stor, at luftmodstand = tyngdekraft. Her bliver hastigheden konstant ( ingen acceleration ) og altså positionsfunktionen lineær: 

s = v * t + s0  alias  s = mt + b

Svar #8
30. april 2016 af Kimdaw (Slettet)

Okay, nu er jeg med! :)

Skriv et svar til: Faldeforsøg med tærteforme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.