Matematik

Hjælp til annuitetsopsparing!

25. april 2016 af KatrineBirkelund (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej,

Jeg er blevet stillet opgaven: 

Om 3 år skal du bruge 20.000 kr. og du opretter derfor en annuitetsopsparing, som forrentes med 0,23% pr. mdr.

- Hvor meget skal du indsætte på kontoen hver måned?

Jeg har selv regnet den således: AnA_n = b * \frac{(1+r)^n-1}{r} \Leftrightarrow b = \frac{A_n *r}{(1+r)^n -1}=\frac{20000*0,0023}{(1+0,0023)^3^6-1}=533,52

Min lærer har dog skrevet, at opgaven bør løses ved hjælp af et velfungernede regneark. Jeg har lavet et regneark til nogle andre opgaver, hvor det er muligt at ændre på rentefoden og indbetalingsbeløbet, men jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg skal bergene denne opgave i et regneark.. 

Håber I kan hjælpe :-) På fohånd tak!

Brugbart svar (1)

Svar #1
25. april 2016 af Soeffi

Se venligst vedlagte excel-fil, hvor der er brugt Funktioner -> Målsøgning...

Vedhæftet fil:Projektmappe1.xlsx

Svar #2
25. april 2016 af KatrineBirkelund (Slettet)

Tak! :-)

Men for at vide at det skal være 533,51, bliver jeg vel nødt til at beregne det først, eller?

Brugbart svar (1)

Svar #3
25. april 2016 af Soeffi

#2 Men for at vide at det skal være 533,51, bliver jeg vel nødt til at beregne det først, eller?

Du starter med at skrive 100 i feltet A1. Dernæst bruger du de angivne formler til at beregne værdien af feltet C36. 

Derefter bruger du målsøgningsfunktionen på feltet C36 med målværdien 20.000 ved ændring af A1 og trykker OK. Det giver det viste.

Svar #4
25. april 2016 af KatrineBirkelund (Slettet)

Tusind tak! :-)

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. april 2016 af Soeffi

#1. Rettelse

Skriv et svar til: Hjælp til annuitetsopsparing!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.