Matematik
Cirkler,linjer,Punkter
Hej alle, der findes denne opgave som lyder således:
(.a.)
En cirkel har ligningen (x - 10)^2 + (y - 2)^2 = 5^2
. En linje kaldet "t" går igennem punktet p(0, 2)
og tangerer cirklen.
Bestem alle mulige løsninger for t!
Jeg har fået radius og centrum til at være dette: C(10,2) og r=5
Hvilke mulige løsninger ville der ligge indenfor t?
Tak på forhånd!!
Svar #1
11. maj 2016 af peter lind
Fin den ligning for en ligning, der går gennem P og har en hældningskoefficient a. Find denne linjes særingspunkt med cirklen. Hvis linjen skal være tangent skal den have præcis et punkt fælles med cirklen. Find derfor diskriminanten for ligningssystemet bestående af cirklens og linjens ligning. Diskriminanten vil være afhængig af a og skal være 0. Det giver en ligning til bestemmelse af a
Svar #2
12. maj 2016 af Sarah45 (Slettet)
#1Fin den ligning for en ligning, der går gennem P og har en hældningskoefficient a. Find denne linjes særingspunkt med cirklen. Hvis linjen skal være tangent skal den have præcis et punkt fælles med cirklen. Find derfor diskriminanten for ligningssystemet bestående af cirklens og linjens ligning. Diskriminanten vil være afhængig af a og skal være 0. Det giver en ligning til bestemmelse af a
Hmmm, det forstår jeg ikke helt med bare ord!
Svar #3
12. maj 2016 af mathon
Tangenter til cirklen

har ligningen
ligger på cirkelperiferien.
Da tagent(en)/(erne) går gennem 
haves:
hvoraf
kan beregnes og
efterfølgende
kan beregnes.
Svar #5
15. maj 2016 af Sarah45 (Slettet)
![]()
![]()
og
![]()
![]()
tangentligninger:
Men, hvordan skulle jeg så være i stand til at tegne to cirkler for de to mulige løsninger, når jeg skriver ligningen ind på GeoGebra, får jeg det som at være en funktion!
Skriv et svar til: Cirkler,linjer,Punkter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.