Fysik

Fouriertransformerede

13. maj 2016 af Linda95 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Er der en der har en forklaring på hvorfor facit er i denne opgave b? Jeg kan ikke komme frem til det selv nemlig. 

Tak på forhånd. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2016 af peter lind

Den fouriertransformerede er ∫-∞δ(t-t0)e-iωtdt. Der gælder generelt at ∫-∞δ(t-t0)f(t)dt = f(t0) Bruger du det på den fouriertransformerede får du netop b

Svar #2
13. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Tak for svar. Kan du vise mig hvordan du bruger den, og kommer frem til b?

Brugbart svar (1)

Svar #3

Jeg er ikke klar over dit problem. Jeg går ud fra at du har formlen for at finde den fouriertransformerede. Kender du også Diracs deltafunktion ?

Svar #4

Jeg er ikke med på hvilken formel jeg skal bruge. Jeg tror ikke jeg forstår opgaven for at være ærlig. 

Brugbart svar (1)

Svar #5

Du skal bruge de to formler, der er nævnt i #1 Den første bruger definitionen på fouriertransformationen med den specielle funktion diracs delta funktion altså δ(t-t0) Den anden formel er en formel, der gælder generelt for Diracs deltafunktion

Svar #6

Kan du vise hvordan eller burde man direkte kunne se det ud fra den formel du har skrevet i #1? 

Brugbart svar (1)

Svar #7

Du skal direkte kunne se det af de to formler i #1. Den sidste formel siger at du i et integral med deltafunktionen bare kan erstatte integranten med t0 og det gøres så i det første integral

Svar #8
14. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Jeg kan godt se det nu. Tusind tak for hjælpen :) 

Skriv et svar til: Fouriertransformerede

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.