Fysik
Pol-nulpunktsdiagrammet
Hej er der en der kan fortælle mig hvordan man kan gribe sådan en opgave an med pol-nulpunktsdiagram?
Det korrekte svar er a.
Svar #1
14. maj 2016 af hesch (Slettet)
Overføringsfunktionen hedder:
H(s) = ( s - 3 ) / ( s + 3 )
Sæt s = j3
Hvad får du så?
Svar #2
14. maj 2016 af Linda95 (Slettet)
= (3j-3)/(3j+3)
Er det korrekt? Men hvordan kommer jeg videre herfra?
Svar #3
Du skal regne ud hvad det bliver.
Jeg går ud fra at du er bekendt med regning med komplekse tal ?
Svar #4
Håndregning:

I nævner benyttes: To tals sum gange de samme to tals differens = . . . . . .
Svar #5
14. maj 2016 af Linda95 (Slettet)
Mange tak nu er jeg med. Betyder det så vi har amplitude med 1 fase?
Svar #6
15. maj 2016 af hesch (Slettet)
( 0 + j1 ) = 1 / π/2
Det er den samme komplekse værdi skrevet på kartesisk / polær form.
Sådan noget skal du sætte dig ind i. Ellers er du virkelig "lost".
Svar #7
15. maj 2016 af Linda95 (Slettet)
Jeg er ikke sikker på jeg forstår spørgsmålet, dog forstår jeg din fremgangsmåde og mellemregninger. Hvad betyder det egentlig at forstærkningen er 1? Og hvordan kunne jeg ud fra de mellemregninger komme frem til hvilken fase det drejer sig om samt amplitude?
Svar #8
15. maj 2016 af hesch (Slettet)
At forstærkning = 1 betyder at ampltuden er den samme på indgang og udgang.
/ π/2 betyder af fasen er forskudt +90º fra indgang til udgang.
Jeg fornemmer ud fra dine tråde at du studerer til el-ingeniør, og at faget kunne hedde "reguleringsteknik"? Du bør tage dig sammen her, det er vigtigt stof som du skal bruge/kunne på dit fremtidige job på rygmarven.
Så vil jeg næsten sige: Skide være med Bode-plot: Dem overlever du uden.
Svar #9
17. maj 2016 af Linda95 (Slettet)
Tak for hjælpen. Jo det er en ingeniøruddannelse :). Jeg må overleve uden at have helt styr på bode-plots.
Jeg vender tilbage når jeg har kigget på opgaven igen.
Svar #10
17. maj 2016 af hesch (Slettet)
Bode-plot er fra den tid, hvor man havde regnestok ( og kugleramme ) som værktøjer.
Jeg glemmer ikke da en kammerat dukkede op med den første Sinclair lommeregner. Der var i dens etui indlagt en lille manual, hvori det var beskrevet hvordan man kunne udregne kvadratroden af et tal vha. af sindrige sekvenser af addition/multiplikation/division. Jeg husker ikke om det også var beskrevet hvordan trigonometriske funktioner skulle "emuleres"?
Nu om dage kan man jo hurtigt skrive en stump program til en PC, der kan lave udregninger i s-planen ( Laplace domænet ), der giver et langt bedre/nøjagtigere overblik over situationen. Med lidt øvelse lærer man at "læse" poler/nulpunkter/rodkurver i s-planen, og gider faktisk ikke at foretage en invers transformation for at se resultater i tidsdomænet.
Derfor: Lev uden Bode-plot.
Skriv et svar til: Pol-nulpunktsdiagrammet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.