Fysik
Brydning
Jeg kan ikke finde ud af at lave både opgave a og b.
Håber jeg kan få lidt hjælp :)
(se vedhæftet fil)
Svar #1
16. maj 2016 af Heptan
Hvis man sender en lysstråle (fx en laser) gennem glas, vil den komme ind fra den ene side og komme ud på den anden side med præcis samme retning. Men inde i glasset bliver lysstrålen brudt, så lysstrålen ændrer retning. Når strålen kommer ud bliver den brudt i modsat retning så den har samme retning som den havde før den ramte glasset.
Jeg glemmer altid om lyset brydes "til højre" eller "til venstre", men så tænker jeg på den som en bil der kører ind i noget sand. Når bilen rammer sandet bliver det højre hjul bremset, men det venstre hjul rammer først senere, således at bilen drejer mod højre. Når bilen kører ud igen slipper højre hjul fri før det venstre hjul så den får samme retning som den havde før den ramte sandet.
Svar #2
16. maj 2016 af axx2 (Slettet)
#1Hvis man sender en lysstråle (fx en laser) gennem glas, vil den komme ind fra den ene side og komme ud på den anden side med præcis samme retning. Men inde i glasset bliver lysstrålen brudt, så lysstrålen ændrer retning. Når strålen kommer ud bliver den brudt i modsat retning så den har samme retning som den havde før den ramte glasset.
Jeg glemmer altid om lyset brydes "til højre" eller "til venstre", men så tænker jeg på den som en bil der kører ind i noget sand. Når bilen rammer sandet bliver det højre hjul bremset, men det venstre hjul rammer først senere, således at bilen drejer mod højre. Når bilen kører ud igen slipper højre hjul fri før det venstre hjul så den får samme retning som den havde før den ramte sandet.
er det så figur b der viser bedst strålegangen?
Skriv et svar til: Brydning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.