Fysik

Normalkraft

17. maj 2016 af Linda95 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej jeg er lidt i tvivl om hvornår normalkraften gælder.

Jeg har forstået det som om, at normalkraften altid gælder når vi har en overflade. Og når overfladen er glat så har man ikke en normalkraft. Dog har jeg alligevel set nogle tilfælde hvor man får oplyst, at overfladen er isglat og der er en normalkraft. 

Men generelt kan man sige, at en normalkraft virker vinkelret fra et underlag. Fra underlaget på et eller andet genstand. Er det korrekt forstået? 

Jeg håber jeg kan få hjælp til at få helt styr på hvornår vi har en normalkraft. 

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. maj 2016 af peter lind

Man bruger normalkraft i forbindelse med gnidningskræfter. Kraften er den kraft som et legeme presses mod et underlag som reagerer med en lige så stor modsat rettet kraft.

Jeg er aldrig støt på begrebet i forbindelse med is; men is er ikke helt gnidningsfri, så jeg kan ikke se noget problem i det.

Brugbart svar (1)

Svar #2
17. maj 2016 af hesch (Slettet)

#0:  Ad:  Fra underlaget på et eller andet genstand. Er det korrekt forstået? 

Man kan vel nærmest oversætte "normalkraft" til "understøtningskraft", gnidning eller ej.

Altså har man en genstand stående på et bord, er den jo udsat for tyngdeaccelerationen:  F = m * a.

For nu at genstanden ikke accelereres gennem bordpladen, må man jo gøre et eller andet, hvilket er at addere denne normalkraft = -F.

Den totale kraft på genstanden bliver så 0, og genstanden bliver liggende aldeles stille, som den bør.

Så altså: Hvis en genstand erfaringsmæssigt bør ligge helt stille, og summen af
kræfterne på genstanden ≠ 0, så er der et eller andet man har glemt.

Svar #3
17. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Så når der er gnindning så er der også en normalkraft? 

Peger normalkraften altid modsatrettet tyngdekraften altså opad? Der er nogle tilfælde hvor normalkraften ikke peger modsatrettet tyngdekraften hvornår sker dette? 

Brugbart svar (1)

Svar #4
17. maj 2016 af peter lind

Den peger vinkelret på fladerne, der gnider mod hinanden

Svar #5
17. maj 2016 af Linda95 (Slettet)

Når vi har en gnidningsfri situation så kan man direkte udelukke at man ikke har normalkraften så?

Skriv et svar til: Normalkraft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.