Fysik

Optisk gitter

17. juni 2016 af BummelummeABC - Niveau: B-niveau

Hej, hvordan bestemmer jeg gitterkonstanten for et pågældende gitter, hvis jeg ikke kender antal spalter/linjer gitteret har pr. mm? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2016 af Kwon (Slettet)

Har du kendskab til: Afbøjningsvinklen, \thetabølgelængden, \lambda  og ordenstallet, n kan gitterkonstanten, dbestemmes som:

d=\frac{n\cdot \lambda }{sin(\theta )}


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. juni 2016 af mathon

Har du kendskab til: Afbøjningsvinklen, \theta_\mathbf{\color{Red} n}bølgelængden, \lambda  og ordenstallet, n kan gitterkonstanten, dbestemmes som:

                                                            d=\frac{n\cdot \lambda }{\sin(\theta_\mathbf{\color{Red} n })}


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juni 2016 af Kwon (Slettet)

#2

Har du kendskab til: Afbøjningsvinklen, \theta_\mathbf{\color{Red} n}bølgelængden, \lambda  og ordenstallet, n kan gitterkonstanten, dbestemmes som:

                                                            d=\frac{n\cdot \lambda }{\sin(\theta_\mathbf{\color{Red} n })}

Interessant!

Siger man så: Sinus til afbøjningsvinklen i ente orden?


Brugbart svar (1)

Svar #4
17. juni 2016 af mathon

sinus til afbøjningsvinklen af n. orden


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. juni 2016 af Kwon (Slettet)

Det må jeg hellere huske!

Mange tak mathon.


Svar #6
18. juni 2016 af BummelummeABC

Tusind tak til jer alle!


Svar #7
18. juni 2016 af BummelummeABC

Hvis jeg kender til antal ordner n, og sin(θ), hvordan kan jeg så bestemme gitterkonstanteb, hvis ikke jeg kender bølgelængden lambda? 


Skriv et svar til: Optisk gitter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.