Fysik

Påvisning af oxygen mm

17. juni 2016 af Asfe (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hej. 

Jeg har en lille aflevering for, og jeg har valgt oxygen og nitrogen.  Har selvfølgelig lånt mine noter ud, og fik ikke en side tilbage... :-( Derfor spørger jeg jer, om I har et forsøg, hvor jeg kan påvise at det er oxygen og nitrogen? Jeg kan ikke vente til mandag, da det skal afleveres i dag

Tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Påvise at der er oxygen og nitrogen i hvilken sammenhæng? 

Hvis du har oxygen i et reagensglas, så kan du putte en glødende pind derned, og så skulle der gerne gå ild i den. 

Hvis du har nitrogen i et reagensglas, skulle en brændende pind gerne slukkes. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. juni 2016 af Amaliasfe (Slettet)

Jeg kan ikke komme ind på min bruger, så det er mig der har skrevet dette indlæg. 

Det er et forsøg, hvor jeg skal putte en masse ned i et reagensglas, for at sikre mig, at det er det ovenstående. Eksempelvis med hydrogen, at jeg putter svovlsyre i, og putter derefter zinkstykker i. Og så er der en kemisk reaktion, da det ætser. Derefter tager jeg en knivspids kobbersulfat i, og det ændrer farve mm, og der sker en exoterm reaktion. Og pinden slukker, da jeg putter den ned i reagensglasset


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg forstår ikke helt. Skal du påvise, at der er oxygen i det, du putter ned i reagensglasset og det samme med nitrogen? Du putter en masse ukendt i et reagensglas og udfører en række test for at undersøge indholdet eller hvad?


Skriv et svar til: Påvisning af oxygen mm

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.