Fysik
Lysbølger
Hej, jeg har bare det enkelte spørgsmål, da jeg er lidt i tvivl. Kan fænomenet diffraktion ske for lys? Hvis ja, har i så et eksempel? Tak på forhånd! :)
Svar #1
09. august 2016 af 23fdafsdgdsg (Slettet)
Ja, det kan det! Det er netop det, der sker, når man fx sender lys igennem et optisk gitter. Her vil lyset inddele sig i ordener, da lyset simpelthen diffrakterer som en konsekvens af, at lysbølgerne kan interferere med hinanden.
Svar #2
09. august 2016 af pashtoon123 (Slettet)
Må jeg så også spørger, ser vi så ikke også en brydning i lyset, når vi bruger et optisk glitter eller tager jeg fejl?
Svar #3
Jo da. Det var blot et eksempel. Lyset brydes, når det bevæger sig fra en type materiale til et andet. Hvorfor opstår regnbuen? Det gør den jo, når lyset rammer regndråberne, og derved brydes lyset i forskellige vinkler, da de forskellige lysfarver har forskellige brydningsindeks.
Svar #4
09. august 2016 af mathon
Når lyset passerer vinkelret på et gitter, fungerer spalterne som bølgecentre for ringbølger, hvis fronter udbredes. Når afstanden mellem to punkter på hver sin bølgefront udgør et helt antal bølgelængder, opstår der konstruktiv interferens dvs lysstyrken intensiveres og kan opfanges synligt på en skærm. Dette fænomen er interferens og har intet med brydning at gøre.
Svar #5
Ja, det er essentielt at få med, at brydning og interferens er to forskellige fænomener.
Svar #6
10. august 2016 af Eksperimentalfysikeren
Man har også diffraktion i blændeåbningen i et fotografisk objektiv. Dette bevirker, at der er en grænse for, hvor små detailler, man kan fotografere med et givet objektiv. Det har også betydning for det menneskelige øje. Diffraktionen bevirker, at lys fra en punktformig kilde vil danne en lille plet med nogle ringe omkring. Øjets lysfølsomme celler, tappene, har en størrelse, som passer med plettens størrelse, når pupillen er ca. 3mm i diameter.
Skriv et svar til: Lysbølger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.