Fysik
Emissionsspektre
Hej, er der nogle, som kan fortæller mig, hvad et emissionspektre viser? Jeg har fundet bølgelængnde fra lys der er blevet udsendt af en hydrogenatom efter en elektron har sprunget fra sin bane. Jeg fik hhv. 410.2 nm , 434.1 nm , 486.1 nm og 656.2 nm. Hvad viser disse tal?
Svar #1
10. august 2016 af peter lind
Det er bølgelængden af lyset, du har målt. Fotonernes energi kan findes af E = h*f = h*c/λ hvor h er plancks konstant, f er frekvensen, c er lyshastigheden og λ er bølgelængden. Energierne svare til overgange i brintatomet. De er alle fra Balmerserien og altså overgange til niveau 2. Du kan læse om Balmerserien på https://en.wikipedia.org/wiki/Balmer_series
Svar #3
10. august 2016 af Eksperimentalfysikeren
Man bruger betegnelsen "emissionsspektrum" om et spektrum af udsendt (emiteret) lys i modsætning til et "absorptionsspektrum", der er et spektrum, hvor man betragter absorption af lys.
Sender man gult lys fra en Na-lampe gennem et område med natriumdamp, vil en stor del af lyset absorberes. Detbliver normalt sendt ud igen, men i en anden retning, så natrumdampen kan danne skygge.
Solspektret er et kontinuert spektrum, der dog har nogle mørke linier. Selve lysudsendelsen sker ved alle synlige bølgelængder, men når lyset passerer de yderste dele af solens atmosfære og senere jordens atmosfære, absorberes der lys med karakteristiske bølgelængder, hver bl.a. det gule natriumlys. Disse absorptionslinier fortæller astronomerne noget om, hvilke stoffer, der er i solen, dog med den lille finte, at nogle af linierne stammer fra jordens atmosfære.
Det er ikke alle emissionslinier fra et stof, der har en tilsvarende absorptionslinie. Når et atom er anslået til en høj energi, kan det henfalde til flere forskellige lavere energier, men hvis det ska absorbere lys svarende til en bestemt overgang, kræves det, at atomet i forvejen er i den laveste af de to energitilstande, men det er ret sjældent, at det er det, undtagen, hvis det er atomets grundtilstand. Sammenligner man emissionsspektret og absorptionsspektret, kan man derfor finde de overgange, der har grundtilstanden som nederste niveau.
Skriv et svar til: Emissionsspektre
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

Rydbergkonstanten