Matematik

Hjælp til matematik C?

22. august 2016 af Oliver456 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej 

Jeg har nogle opgaver til matematik, som jeg ikke helt forstår. Derfor håber jeg på, at der er nogen, som kan mulighvis fortælle mig, hvordan jeg regner dem ud.

En virksomhed har en maskine. For, at det kan betale sig for virksomheden, at starte maskinen, skal den mindst køre i 3 timer. Derudover kan maskinen masksimalt kører i 12 timer træk. Pr. time maskinen kører produceres 800 stk. Lad x være antal timer, som maskinen kører, og f(x) være antal producerede stk.

A)

Bestem en regneforskrift for sammenhængen mellem produktionstid og antal producerede stk. i en periode

B) Angiv såvel definitions- some værdimængden for funktionen.

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. august 2016 af MathematicallyIncorrect

f(x)=ax+b

Lad os kalde x for n istedet. Vi ved at for 1n producere maskinen 800. derfor er det n*800 eftersom antallet af stk er afhængig af n koeffienten. Prøv så at sætte disse værdier ind i funktionen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. august 2016 af Danskscrub (Slettet)

f(x)= antal producerede ting

a= 800stk/time

x=time

a*x=800stk/time*x time = antal styks efter givent tidsrum

Dermed er f(x)=a*x=800stk/time*x time = x*800 stk

definitionsmængden er x er et element af relle tal og skal være 3<=x<=12 (lig med eller mellem 3 og 12)
Værdimængden er det mulige interval af antal styks der kan produceres, altså fra 800stk/time*3time til 800stk/time*12time


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. august 2016 af mathon

A)
                               f(x)=800x


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. august 2016 af mathon

B)
                             Dm(f)=\left \{ x\in\mathbb{N}\, |\, 3\leq x\leq 12 \right. \left. \right \}

                             Vm(f)=\left \{ y\in\mathbb{N}\, |\, 2400\leq y\leq 9600 \right. \left. \right \}


Skriv et svar til: Hjælp til matematik C?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.