Fysik
gaslove -HJÆÆÆLPPPPPP :/
Hej, jeg skal skrive en rapport om gaslove.
Hvordan efterviser jeg Boyte-Mariottes lov, Gay Lussacs og Charles lov ?
´Jeg vil gerne bede om en forklaring på hvordan man efterviser.. Jeg har fx en graf, og i den er der 9-10 målinger. Jeg har fået nogle formler, og så har jeg fået at vide, at jeg skal eftervise lovene. Jeg fatter ingenting :(
Svar #3
10. september 2016 af AlmaasHaidari (Slettet)
#1 Jeg har set en masse rapporter på internettet. Mit spørgsmål er hvordan jeg efterviser lovene?
Jeg har ikke fået et papir på hvad jeg skal gøre eller noget som helst af min lærer. Det eneste hun har sagt er at jeg skulle eftervise de 3 love. Herefter skrev hun dette på tavlen:
P * V = n * R * T
P = k1 * 1/V Boyle - Mariottes
P = K2 * T Gay-Lussacs
V= K3 * T Charles lov
Svar #5
10. september 2016 af Soeffi
#3. Lav en graf for forsøg med hver lov, og se om du får en ret linje. Hvis du får en ret linje, er loven eftervist.
P = k1 * 1/V Boyle - Mariottes: brug 1/V ud af x-aksen og P ud af y-aksen
P = K2 * T Gay-Lussacs: brug T (absolut temperatur i Kelvin) ud af x-aksen og P ud af y-aksen
V= K3 * T Charles lov: brug T (absolut temperatur i Kelvin) ud af x-aksen og V ud af y-aksen
Svar #6
10. september 2016 af mathon
P = K2 * T Gay-Lussacs: brug T (absolut temperatur i Kelvin) ud af x-aksen og P ud af y-aksen
er Gay-Lussacs 2. Lov.
Svar #7
10. september 2016 af mathon
Loven er kun eftervis, hvis den rette linje er på formen
.
hvis
skal b være meget, meget lille
Svar #8
Så det som du siger er at, hvis alle 3 grafer (jeg har kun sat 1 ind på SP) er rette, så opfylder de, de tre love. hvis ikke, så opfylder de ikke loven?
Svar #10
1. eksperiment
Svar #12
3. eksperiment
Svar #13
11. september 2016 af AlmaasHaidari (Slettet)
Jeg har vedhæftet de 3 grafer som jeg har. En af dem er ikke lineær. Betyder dette så, at den ikke opfylder de 3 love ?
- Er det ikke noget med at jeg skal finde en Konstant ? Jeg ved at jeg ihvertfald ikke bare må sige at vi på grafen kan se hvilken graf der passer til hvilken formel. Jeg skal helt sikkert lave nogle beregninger, som til sidst viser det rigtige og det forkerte.
.. har virkelig brug for hjælp.. :/ Synes at det er så forvirrende..
Skriv et svar til: gaslove -HJÆÆÆLPPPPPP :/
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.