Matematik

Bevis

13. september 2016 af Anonyminized (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg forsøger at forstå et bevis, men jeg kan simpelthen ikke se, at der står nogen komposant vinkelret på b (se vedhæftede illustration). Kan nogen hjælpe mig med at forstå beviset?

Vedhæftet fil: IMG_0148.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. september 2016 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. september 2016 af peter lind

se på den højre tegning. a er hypotenusen i en retvinklet trekant nemlig den røde pil, der går skråt opad mod højre..ab er den røde pil parallel som danner vinklen v med a og som er parallel med vektor b . Fra spidsen af den går der en rød pil op til enden af a vektoren. Den står vinkelret på b


Svar #3
13. september 2016 af Anonyminized (Slettet)

Men på tegningen er den da ikke vinkelret? Vinklen må da her være mindre end 90 grader.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. september 2016 af peter lind

Det skyldes at figuren ikke ligger i tegneplanen. Der er tydeligt angivet et vinkelret tegn på figuren


Svar #5
13. september 2016 af Anonyminized (Slettet)

Jeg kan slet ikke se det for mig. Jeg kan sagtens se firkanten, men dens vinkler er jo ikke 90 grader.


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. september 2016 af peter lind

Den firkant betyder at vinklen er vinkelret. Tegn evt en retvinklet trekant på gennemsigtig papir og projekter resultatet ind på et stykke papir som ikke er parallel med det første papir. du vil se at vinklem ikke længere er ret


Skriv et svar til: Bevis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.