Matematik
ortogonlal
Hej, Har denne opgave:
a,b,c er element i R^3 alle er forskellige fra 0 og a,b og b,c og a,c er ortogonal bevis at a,b,c er lineært afhængige.
hvis a kan skrives sam a=c*b og c ikke er 0 så er de lineært afh?
Svar #1
15. september 2016 af peter lind
Påstanden er forkert for eks. a=(1, 0, 0), b=(0, 1, 0) c=(0, 0, 1) opfylder betingelserne men de err lineært uafhængige.
Svar #2
15. september 2016 af VandalS
Hvis du har et par egentlige vektorer medfører ortogonalitet lineær uafhængighed, så som det bliver nævnt i #1 er opgaven forkert.
Svar #3
15. september 2016 af bokaj123
i får lige hele opgaven måske har jeg noteret den forkert.
a,b,c are elements of R^3. all different from 0 and a⊥b , b⊥c og a⊥c. prove that a,b,c are linearly independent
Svar #5
I så fald kan opgaven nemt laves ved at føre et modstridsbevis på den modsatte antagelse.
Svar #7
Antag, at vektorerne er lineært afhængige og brug ortogonaliteten til at komme frem til en modstrid. Dette betyder at antagelsen om lineær afhængighed var forkert, så vektorerne må være lineært uafhængige.
Svar #8
Hvis de er lineært afh. vil det sige at α*a+β*b+γ*c=0 men hvad så? :/
Svar #9
Tag prikproduktet med en af de tre vektorer og se, hvad du får.
Svar #10
ja det er der det går galt, der står jo
α*(a1,a2,a3) + β*(b1,b2,b3) + γ*(c1,c2,c3) = 0
normalt når jeg har fundet den indre værdi/prikproduktet har det stået som fx (1,2)*(2,1) =1*2 + 2*1 men det er jo ikke tilfældet. så jeg forstår det ikke helt.
Svar #12
16. september 2016 af bokaj123
a*b=0 og a*c=0 da de er ortogonale så står der α*(a*a) og a er forskellig fra 0 derfor må α være 0 hvilket vil sige at de er lineært uafhængige?
Skriv et svar til: ortogonlal
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

, så kan du selv overveje hvordan det kan simplificeres =)
, hvilket er i modstrid mod antagelsen om at vektorerne var lineært afhængige.