Fysik

Vægt ved fald

20. september 2016 af Hje034 (Slettet) - Niveau: B-niveau
Hej med jer
Jeg har et spørgsmål vedrørende beregning af vægt på faldende genstand.
Hvis en kasse på 10 kg falder fra et bord, hvor stor vil vægten være efter fald på 0,5 m og hvor stor vil påvirkningen være at ryggen, hvis man sætter afstanden fra rygsøjlen til kassen til 0,6 m

Kan ikke finde Formel til at beregne det

På forhånd tak

Henrik

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. september 2016 af peter lind

vægten af kassen er uændret 10 kg. Den er ikke afhængig af farten.

Påvirkningen af ryggen er jo afhængig af om man bliver ramt af et hjørne, en kant eller en flad del. Derudover er det kun en læge, der kan udtale sig om det. Der menes måske hvor meget energi, som ryggen skal absorbere.

Svar #2
20. september 2016 af Hje034 (Slettet)

Måske lidt uklart spørgsmål jeg stilte. Ved godt at kassen stadig vejer 10 kg men den må have genereret en energi/vægt pga tyngdeaccelerationen og den energi påvirker ryggen med en energi pga moment princippet. Det er det jeg ikke kan finde ud af.

Som ex ved jeg ifm højderedning at en krop på 100 kg generere en vægt på ca 600 kg efter 0,5 meter og derfor skal man ved større højder bruge faldsikringsudstyr. Jeg kan bare ikke finde Formel til at beregne det.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Fysisk set er det noget sludder. faldet generer ikke nogen vægt. men energien stiger. Efter et fald på 0,5m er den kinetiske energi m*g*½

Svar #4
20. september 2016 af Hje034 (Slettet)

Sludder og sludder er vel så meget sagt. Vi er da enige om at energien efter 0,5 m er højere end ved start. Vil det sige at den kinetiske energi vil være: 10 kg x 9,82 m/s2 x 0,5 = 46,1. Er benævnelsen Joule eller ??

Brugbart svar (0)

Svar #5

Der er altså forskel på energi og vægt. Det er Joule

Skriv et svar til: Vægt ved fald

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.