Fysik
Hjælp til ioner? Haster!!
Hej. Jeg skal i øjeblikket arbejde med ioner, og har fået kopisider med opgaver, men der er dog noget som jeg ikke helt forstår.
Hvordan kan jeg regne ud en ions protoner og elektroner, fx. Cl-, Mg+++, Ca++, O--?
Tak på forhånd!
Svar #1
20. september 2016 af Skaljeglavedinelektier
Ved brug af det periodiske system.
Man skriver det heller ikke ++ eller -- men som Ca2+ og O2-.
Det er desuden Mg2+.
Svar #3
Jeg kan se, at du har ændret i dit svar i #2. Er du stadig i tvivl om, hvordan man ud fra det periodiske system kan finde frem til det?
Svar #4
20. september 2016 af sanapapas (Slettet)
Hm, ja. Det er nok det, som jeg leder efter..
Jeg forstår bare ikke, hvordan man ud fra det periodiske system finder frem til deres elektroner og protoner.
Svar #5
Du skal bare spørge løs. Der findes ikke dumme spørgsmål.
Det vedhæftede billede viser et eksempel med calcium.
Atomnummeret angiver antallet af protoner i kernen.
Atommassen er givet ved antallet af protoner plus antallet af neutroner. Når du kender atomassen og antallet af protoner, kan du finde antallet af neutroner. Prøv evt. at lave udregningen.
Simple ioner dannes ved, at atomer optager eller afgiver elektroner. Det er gerne svarende til, at de får 8 elektroner i den yderste elektronskal (oktetreglen) - de står altid i rækkefølge med den inderste skal først og den yderste skal sidst - hvis det er hovedgruppeatomer.
For calcium gælder der, at den afgiver 2 elektroner for at få 8 elektroner i den yderste skal, hvorved vi skriver det som Ca2+.
Oxygen har 6 elektroner i den yderste skal, hvorfor den ved at optage 2 elektroner får 8 i den yderste skal. Det skrives som O2-.
Du kan bestemme antallet af elektroner i yderste skal ud fra hovedgrupperne (de fremgår af det periodiske system) eller ved at kigge på de individuelle grundstoffer.
Du stiller endelig bare spørgsmål, hvis der er noget af det, der ikke giver mening.
Svar #6
20. september 2016 af mathon
17 protoner 17 protoner
17 elektroner 18 elektroner
12 protoner 12 protoner
12 elektroner 10 elektroner
20 protoner 20 protoner
20 elektroner 18 elektroner
8 protoner 8 protoner
8 elektroner 10 elektroner
Svar #7
21. september 2016 af Eksperimentalfysikeren
O-- og Ca++ er gamle skrivemåder, der stadig kan dukke op. De betyder helt det samme som O2- og Ca2+.
Jeg undrer mig over Mg+++. Jeg ville regne med, at det er en skrivefejl, da Mg er et jordalkalimetal ligesom Ca, så i kemien vil jeg forvente Mg2+. I fysikken er det mulig at udføre eksperimenter, hvor reglen om 8 i yderste skal brydes. Jeg har i en øvelse arbejdet med positive iltioner O6+. Der var mulighed for O8+, men det havde vi ikke brug for.
Skriv et svar til: Hjælp til ioner? Haster!!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.