Matematik
HJÆLP med statistik
Opgaven lyder:
Man regner med, at 5% af drengene i Danmark er farveblinde. Benyt binomialfordelingen til at løse nedenstående opgaver. Vi betragter en klasse med 25 drenge.
a) Hvad er sandsynligheden for, at der netop er 1 farveblind dreng i klassen?
b) Hvad er sandsynligheden for, at der i klassen findes mindst én dreng, som er farveblind?
c) På hele skolen er der 300 drenge. Hvad er sandsynligheden for, at der er mere end 25 farveblinde drenge på skolen?
d) Hvad er det gennemsnitlige antal farveblinde drenge på en af den nævnte størrelse?
Jeg har prøvet at gennemlæse (mange gange) kapitlet om bionomialfordeling, men jeg forstår det desværre ikke. Er der en der kan forklarer mig det i "9-klasse-sprog" hvad det handler om, og hvordan jeg kan bruge det til at løse disse opgaver konkret?
Svar #1
03. oktober 2016 af peter lind
I en binomialfordeling er der to mulige udfald. Det ene har sandsynligheden p og det andet har sandsynligheden 1-p. I din opgave er de to mulige udfald farveblind og ikke farveblind. Sandsynligheden for farveblind er 5%=0,05 Sandsynligheden for ikke at være farveblind er så 1-0,05 = 0,95.
Desuden laver man flere forsøg eller har en bergrænset mængde antallet betegnes med n I de to første spørgsmål er n antal drenge i en klasse altså 25. I c) er det antal drenge på skolen altså n = 300.
Til at beregne sandsynlighederne findes, der formler, som står i din bog. Man kan også slå det op i diverse matematik og statistikprogrammer. Man kan også slå det op i regneark. Hvis man skal beregne for et enkelt udfal som i det første spørgsmål kun skal beregne for et enkelt udfald kan man godt bruge formlen. I c) er det nød til at bruge et program.
I a) er n=25, p = 0,05 og du skal finde sandsynligheden for at du får netop 1 farveblind. Skrevet matematisk skal du finde P(X=1) Kan beregnes med en simpel lommeregner
I b) skal du finde P(X≥1) = 1-P(X = 0) Den kan også beregns med en simpel lommeregner
I c) skal du finde P(X>25) med p = 0,05 og n = 300 Her er du nød til at bruge et program
I d) middelværdi er n*p
Svar #2
03. oktober 2016 af AMelev
En binomialfordeling anvendes, når man gentager et "basiseksperiment" E et antal gange "Eksperimentets længde" n og kun interesserer sig for, hvorvidt en bestemt hændelse "basishændelen" H indtræffer eller ikke.
Sandsynligheden p for, at H indtræffer i det enkelte eksperiment kaldes basissandsynligheden eller sandsynlighedsparameteren.
Man laver så en tæller X, der tæller, hvor mange gange H indtræffer, og det er denne tæller, der er binomialfordelt med antalsparameter n og sandsynlighedsparameter p. X ~ b(n,p)
Sandsynligheden for, at basishændelsen H forekommer j gange, dvs. X = j:
Formel 
I dit eksempel er basiseksperimentet at undesøge en elev for farveblindhed.
p = 5% sandsynligheden for farveblindhed
n = 25 antal drenge, der undersøges
X = antal farveblinde
I sp. 1 skal du bestemme sandsynligheden for X = 1, dvs. j = 1.
Indsæt i formlen og beregn.
I sp. 2 skal du bestemme sandsynligheden for X ≥ 1. Det letteste er at kigge på alternativet X = 0 og regne sandsynligheden for det ud. Hvis det fx er 10%, må der være 90% sandsynlighed for, at X ≥ 1.
I sp. 3 er n nu ændret til 300, og du skal nu bestemme sandsynligheden P(X > 25). Alternativet er (X ≤ 25)
Jeg går ud fra, at du har et værktøj til rådighed til beregningen - ellers må du beregne P(X = 0) + P(x = 1) + ... + P(X = 24) + P(X = 25) og så trække resultatet fra 100%.
I sp. 4 skal du benytte, at gennemsnittet for en binomialfordeling er n·p.
Skriv et svar til: HJÆLP med statistik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.