Matematik

hjælp tak ! :)

06. oktober 2016 af AlmaasHaidari (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg har burg for hjælp til denne opgave. Jeg har sat funktionen ind på TI-Nspire. Ved opgave a prøvede jeg at sætte f(100), men det skulle jeg ikke gøre.

Herefter prøvede jeg d/dx (f(t)) | x=100

Men det gav 0..

Er der nogle der kan hjælpe mig ? :)

I en model kan længden af dagen i Anchorage Alaska som funktion af tiden beskrives ved
f(t)=6,61·sin(0,0167t - 1,303)+12,2   ,   0≤t≤365
hvor f(t) er længden af dagen (målt i timer) til tidspunktet t (målt i døgn efter 1. januar 2011).

a)  Benyt modellen til at bestemme længden af dagen i Anchorage Alaska til tidspunktet t=100
b) Benyt modellen til at bestemme det tidspunkt, hvor længden af dagen i Anchorage Alaska er størst.
c) Bestem f'(100), og gør rede for, hvad dette tal fortæller.

Svar #1
06. oktober 2016 af AlmaasHaidari (Slettet)

Er der slet ingen? :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

a) Beregn f(100) - Beregner du det i radianer?

b) Beregn f'(x)=0. Herefter kan du f.eks. find den anden afledede til at bestemme, om der er tale om et maksimum. 

c) Bestem f'(100). Tallet fortæller, hvor meget (i timer) dagens længde vokser med pr. døgn 100 dage efter 1. januar i 2011 

Svar #3

a) jeg satte også f(100), men TI-Nspire kan ikke beregne det. Så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Først defineret jeg funktionen og herefter skrev jeg f(100)

Brugbart svar (0)

Svar #4
06. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg kender ikke til TI-Nspire, men GeoGebra giver det rigtige resultat nemlig: 14,5717792255. 

Svar #5

Jeg har også geogebra, men jeg kan ikke finde ud af at bruge det... :/

Svar #6

men jeg er bedre til at bruge TI-Nspire. Jeg forstår bare ikke hvorfor den ikke gider at beregne det:/

Brugbart svar (0)

Svar #7
06. oktober 2016 af PeterValberg

Med TI-nspire CAS (husk at vinkelmål skal være indstillet til radianer)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:Unavngivet.jpg

Svar #8

Mange tak for hjælpen! Nu kan jeg se hvad der var i vejen - havde glemt at skrive punktum i stedet for komma.  

- Hvornår ved du hvad du skal bruge? Altså fx ville jeg aldrig kunne gætte mig frem til at jeg skal løse b) ved at skrive fMax....

Brugbart svar (1)

Svar #9
06. oktober 2016 af PeterValberg

Der spørges efter den længste dag, og da f(t) er dagens længde,
er det indlysende (for mig), at jeg skal bestemme den værdi for t
i det givne interval, hvor f(t) er størst, - og det er netop det, kommandoen
fmax() kan (der er en tilsvarende fmin() kommando).

Det kan godt betale sig, at bladre manualen igennem og kigge på kommandoer :-)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Svar #10

Okay, mange tak ! :)

Jeg forstår ikke hvorfor jeg får

a) 12.2423

b) t = 365

Jeg har skrevet præcis det samme som dig, men jeg får nogle andre resultater ?

Brugbart svar (0)

Svar #11
06. oktober 2016 af apricotx

Tjek lige én gang mere, at du har skrevet præcis det samme. Jeg er normalt halvblind til at opdage mine egne tastefejl. :-)

Brugbart svar (1)

Svar #12
07. oktober 2016 af PeterValberg

Det er fordi, du har dit CAS-værktøj indstillet til at regne vinkler i grader,
jeg har nemlig lige prøvet og får samme resultater som dig.

- du skal ændre indstillingen til radianer.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (2)

Svar #13
07. oktober 2016 af AMelev

Tre ting:
Du blander x og t i "d/dx (f(t)) | x=100". (med t skulle den hedde d/dt(f(t)|t=100)
Du kan helt konsekvent omdøbe den uafhængige variabel til x, hvis den hedder noget andet i opgaven.
I grafvinduet insisterer TI på, at variablen hedder x.

Hvis du bruger decimalkomma i stedet for -punktum, melder TI syntaksfejl og curseren står og blinker ved det første komma. 

Hvis du efterfølgende vil ændre til radian via Indstillinger for matematikfelt -> Attributter for matematikfelt skal du gøre det på beregningerne (også).
Du kan også ændre via dobbeltklik på Indstillinger nederst, men så skal du ændre til grader, hvis du skal lave en geometriopgave i samme dokument. Ved at køre pilen hen over Indstillinger kan du se, hvad TI står til.
Vær også opmærksom på radian/grader i grafvinduet. 

Mht. max 
Du kan lige så godt benytte grafværktøjet til at bestemme maksimum, hvis du har sørget for at få vist hele grafområdet. Såvel grafisk bestemmelse som fmax kan anvendes, når der er begrænset definitionsmængde, men ved grafværktøjet får også max-værdien (hvis du skal bruge den).
Ellers skal f '(x) = 0 bringes i anvendelse.

Brugbart svar (1)

Svar #14
07. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det lyder til, at TI-Nspire er et "svært" program at bruge. Jeg kan kun sige gode ting om WordMat og GeoGebra. De er desuden begge to gratis, hvis man altså har Word i forhold til WordMat. 

Svar #15
07. oktober 2016 af AlmaasHaidari (Slettet)

Mange tusind tak for jeres svar!

#12 Ja, det var nemlig det der var problemet. Min lærer hjalp mig med at skifte den til "radian" :)

#13 Mange tak for svaret! Det med radianen husker jeg til næste gang! Ja, jeg ved godt at man kan bestemme maksimum ved at se på grafen, men da jeg tegnede grafen ind på Nspire, så fik jeg en vadret linje.. Derfor lod jeg det bare være..

#14 Jeg vil også virkelig gerne have Wordmat, men jeg ved ikke hvordan jeg downloader det. Min lærer kunne heller ikke finde ud af det. Eftersom han har en Macbook, og jeg har en Hp.

Brugbart svar (0)

Svar #16
07. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg kan desværre ikke helt huske, hvordan man downloader det, men der er mange vejledninger til det på nettet. 

Svar #17
07. oktober 2016 af AlmaasHaidari (Slettet)

#15 Vandret linje  **

#16 Det er helt i orden. Jeg finder nok ud af det :) !

Brugbart svar (0)

Svar #18
07. oktober 2016 af Mm98

Hejsa, er der nogle af jer kloge mennesker, som kan/har tid til at hjælpe mig med denne ligning. I en anden tråd fik jeg hjælp af @Mathon, men jeg vil gerne se mellemregningerne, så jeg kan forstå hvad han har gjort. Er der evt. nogle der kan forklare mig nedenstående? :)

f^'(x_0 )(x-x_0 )+f(x_0 )

y=(6x_0^ 2)-30x_0+24)(x-x_0 )+2x_0^ 3)-15x_0^ 2)+24x_0+5

Gennem (5,0)

0=(6x_0^2-30x_0+24)(5-x_0 )+2x_0^3-15x_0^2+24x_0+5

x_0 \neq 5

x_0 = 5/4 førstekoordinaten til røringspunktet for l

Brugbart svar (0)

Svar #19

- De forskellige CAS-værktøjer er svære indtil man får sat sig ind i dem - derefter er de simple.
Mit råd: Hold dig til TI, når det er det, I bruger i undervisningen. Det kræver i den grad overblik og indsigt at håndtere flere forskellige værktøjer ordentligt - og sværere TI jo heller ikke. Uanset hvad, så hold dig til ét CAS-værktøj, men vær opmærksom på, at hvis du vælger et andet end det, I bruger i undervisningen, så kan du ikke påregne at få hjælp til at finde ud af det af hverken din lærer eller dine kammerater.

- Det var ikke en vandret linje, men den så sådan ud i standardvinduet. Uanset program skal man altid tilpasse grafvinduet. Se evt. TI-How-to-do.
fmax og fmin er bare alternativer til at bestemme max og min vha. grafværktøjet, så dem behøver du egentlig ikke bekymre dig om.

Brugbart svar (0)

Svar #20

#18 Dette er støj på linjen.
Opret en ny tråd og henvis til den oprindelige, hvor hele opgaveformuleringen står. Ingen kan jo forklare noget, når man ikke kender forudsætningerne.

Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.