Matematik

Uafhængighedstest eller GOF-test??

09. oktober 2016 af Rezwan963 - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg skal lave en chi-i-anden test i opgave 2 i vedhæftet dokument. Men jeg er i tvivl, om det er en GOF-test jeg skal lave eller en uafhængighedstest...

På forhånd, tak!

Svar #1
09. oktober 2016 af Rezwan963

Jeg har fundet ud af det: Det er en uafhængighedstest, jeg skal udføre :)

Sig endelig til, hvis det ikke er korrekt.

Brugbart svar (0)

Svar #2
09. oktober 2016 af BechHohen88 (Slettet)

Det er ikke muligt at se nogle konkrete data i dit dokument, da der refereres til en mappe i Excel. Jeg ville dog formode, at du skal lave uafhængighedstest for \chi^2 da der ikke er en generel fordeling man sammenligner stikprøven med. Der gælder følgende; 

- GOF: Det undersøges, om en stikprøve stemmer overens med en generel fordeling.

- Uafhængighed: Det undersøges, om der er sammenhæng mellem forskellige variable (i dit tilfælde sammenhæng mellem rabat og billetform).

Med venlig hilsen

Rasmus Bech-Hohenberger

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. oktober 2016 af AMelev

Det står jo direkte i titlen på emneopgaven, så den er sikkert god nok. 

Svar #4

Men skal jeg så beregne de forventede værdier også eller?

Brugbart svar (0)

Svar #5

Undlad at starte flere tråde med samme emne. Du har allerede gang i en https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1708260#1708462.

Se vedhæftede i #3 i den tråd.

Svar #6

Det er ikke det samme emne :) Det emne handlede om, hvordan man bruger Excel i chi i anden test. Dette emne handler om, hvorvidt jeg skal bruge GOF-test eller uafhængighedstest.

Giver dig dog ret i, at det er den samme aflevering, jeg skal have hjælp til, hvilket ikke nødvendigvis gør det til det samme emne :)

Venlig hilsen

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. oktober 2016 af BechHohen88 (Slettet)

Du skal beregne de forventede værdier, det er essentielt for teststørrelsen \chi^2, da;

\chi^2=\sum_{i=1}^k\frac{(O_i-F_i)^2}{F_i}=\frac{(O_1-F_1)^2}{F_1}+\frac{(O_2-F_2)^2}{F_2}+...+\frac{(O_k-F_k)^2}{F_k}

Hvor O er den observerede værdi, mens F er den forventede.

Brugbart svar (0)

Svar #8

Du spørger om noget, som du allerede kunne have set, hvis du havde læst #4 og gransket den vedhæftede fil i #3 i den anden tråd. Der er angivet hvordan man laver både chi2-uafhængighedstest og GOF.

Svar #9

Det er stadig ikke det samme emne, og det er ikke det samme direkte spørgsmål, som jeg har stillet.

Hvis jeg havde lavet et nyt forum med det fuldstændig samme spørgsmål, så ville du kunne komme her og prædike mig så meget, du ville :)

Der er forskel på mit spørgsmål i det forum og i dette. Det efterlader din påstand ugyldig. :)

Venlig hilsen.

Skriv et svar til: Uafhængighedstest eller GOF-test??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.