Studievalg og videregående studie

International virksomhedskommunikation-Jobmuligheder?

12. oktober 2016 af skolepige1234 (Slettet)

Jeg overvejer at læse international virksomhedskommunikation i engelsk på AU næste år, men har hørt at detr er meget svært at få job som færdiguddannet, hvis man studerer det? Er det korrekt? Vil det være bedre at vælge marketing and management communication eller er der også høj arbejdsløshed som færdiguddannet der? Jeg vil helst gerne studere noget, hvor der er jobmuligheder i stedet for at spilde 5 år. Er der nogle som har studeret det, og ved noget om jobmuligheder og hvad man kan ende ud med? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. oktober 2016 af MaibritG

Det er svært at spå om fremtiden - både som cand.mag og cand.merc. Det kommer jo helt an på hvor godt du klarer dig i din studietid, om du har relvante studiejobs, et godt netværk etc.

hvor der er jobmuligheder i stedet for at spilde 5 år.

Jeg tror du har misforstået det med en universitetsuddannelse lidt, da det jo netop er en teoretisk funderet uddannelse modsat professionsbachelorene (fx markedsføringsøkonom), der har det praktiske og mere erhvervsrettede perspektiv. Med andre ord: Et universitetsstudie, du er interesseret i, er aldrig spild af tid - og heldigvis kan cand.mag'er i virksomhedskommunikation da varetage et væld af stillinger (især hvis de har noget relevant studiejobserfaring).

Vælg hvad DU synes er interessant (ellers bliver det med garanti 5 meget demotiverende år) frem for hvad en aktuel jobstatistik peger på.

(Hvis jobsikkerhed er det vigtigste for dig, vil jeg nok anbefale dig at søge ind på almen medicin; der er eftersigende lægemangel i "Udkantsdanmark").

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
14. oktober 2016 af skolepige1234 (Slettet)

Jeg vil gerne arbejde for en virksomhed og elsker engelsk, og derfor overvejer jeg studiet. Dog er jeg ikke interesseret i journalistik, så er der nogen der kan fortælle lidt mere om studiet, og hvad man kan med det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. oktober 2016 af MaibritG

Jeg ved ikke om virksomheder elsker engelsk, men de fleste i dag, bruger det på en eller anden måde. Jeg synes måske du skulle læse studiebeskrivelsen for BA-delen, da det kan give et indblik i, hvad uddannelsen handler om - og eventuelle karrieremuligheder.

http://bachelor.au.dk/engelskogkommunikation/

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
16. oktober 2016 af skolepige1234 (Slettet)

#3

Jeg ved ikke om virksomheder elsker engelsk, men de fleste i dag, bruger det på en eller anden måde. Jeg synes måske du skulle læse studiebeskrivelsen for BA-delen, da det kan give et indblik i, hvad uddannelsen handler om - og eventuelle karrieremuligheder.

http://bachelor.au.dk/engelskogkommunikation/

Det har jeg, og der står en del om at der er meget engelsk og grammatik, hvilket er fint. Men når jeg ser på jobmuligheder er det blandt andet at man skriver tekster til virksomhedens hjemmesider.. Men hvis der er fokus på engelsk, er det så primært engelske virksomheder man arbejder med eller hvad? Jeg er nemlig ikke interesseret i at skrive tekster til virksomheder på dansk osv.. Er der nogle som studere det, som kan hjælpe mig lidt? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. oktober 2016 af MaibritG

#4, Det afhænger jo i høj grad af, hvor du får job. Vil du gerne arbejde med engelsk, jamen så søger du job hos internationale virksomheder eller udvælger de jobannoncer, der er skrevet på engelsk. Det plejer at være et fingerpeg om, hvilket sprog, man primært skal beskæftige sig med. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #6
16. oktober 2016 af skolepige1234 (Slettet)

#5

#4, Det afhænger jo i høj grad af, hvor du får job. Vil du gerne arbejde med engelsk, jamen så søger du job hos internationale virksomheder eller udvælger de jobannoncer, der er skrevet på engelsk. Det plejer at være et fingerpeg om, hvilket sprog, man primært skal beskæftige sig med. 

hmm nåår ja okay, giver god mening, tak :) 


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. oktober 2016 af JustMyName (Slettet)

Rygterne siger, at international virksomhedskommunikation er en direkte billet til jobcenteret.


Svar #8
19. oktober 2016 af skolepige1234 (Slettet)

#7

Rygterne siger, at international virksomhedskommunikation er en direkte billet til jobcenteret.

åhh nej :( 


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. oktober 2016 af MaibritG

#7, 8
Nu er det jo ingen skam, at få en billet til jobcenteret. Det er en naturlig konsekvens af, at komme på dagpenge, så det skal man ikke tage så tungt.  Det er nemlig ikke alle, der lige står med et job på hånden (også selvom, at de har været i praktik eller har haft studiejob).

Jeg er selv pt. tilknyttet jobcenteret pga. dagpenge (jeg er cand.mag. i oplevelsesøkonomi med relevante studiejobs og gode karakterer) og det samme var min kæreste i sin tid som nyuddannet ingeniør (og det er eftersigende en branche med lav ledighed). Det tog ham cirka 8 måneder, at komme i job.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #10
22. oktober 2016 af skolepige1234 (Slettet)

Hvad er det præcis man kan lave med en cand.ling.merc?


Brugbart svar (0)

Svar #11
22. oktober 2016 af MaibritG

Igen afhænger det af, hvilket job, man får - og hvilke faglige interesser, man fordyber sig i. Cand.ling.merc (eller Erhvervssprog og international erhvervskommunikation) er jo overbygningen på bacheloren i virksomhedskommunikation, så jobbene er i samme boldgade.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: International virksomhedskommunikation-Jobmuligheder?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.