Studievejledning

A,B & C-FAG

26. oktober 2016 af StxAndSuch

Hej!

Jeg har fået at vide, at man på gymnasiet, kun har C-fag (undtaget idræt) i det første år, B-fag i to år og A-fag i tre år. Det er vel rigtigt?

Men så har man jo faktisk "kun" 4-5 fag i 3.G? Eftersom man har 4-5 A-fag? Kan det passe?

Tusinde tak for alt hjælp der må komme!


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2016 af JulieW99

Nej!

Du har C-fag alle 3 år. De tager dog kun et år, inden du har afsluttet dem, og det er forskelligt hvad år de ligger i. Du kan jo nok regne ud at man skulle have ekstremt mange fag i 1.g, hvis det der var rigtigt.

I 1.g havde jeg: samfundsfag, kemi, billedkunst

I 2.g: fysik

Næste år, altså i 3.g: oldtidskundskab og religion.

Som du nok kan gætte har jeg idræt B.

- - -

Vh Julie


Svar #2
26. oktober 2016 af StxAndSuch

Tusinde tak! Kunne godt regne ud der var et eller andet der ikke stemte.

Sa C-fagene bliver altså ligesomt fordelt på de tre år? Ligesom man kan have et B-fag i 2g og 3g, uden at have det i 1g?


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. oktober 2016 af Stats

Normalt vare C-fag kun 1 år.
B fag normalt 2 år.
A fag normalt 3 år....

MEN - SRP er et A-fag. På HHX, havde vi noget der hed erhvervscase som var et B-fag, men varede kun 1 år.. Vi havde noget der hed Det Internationale Område som var et A-fag og varede også kun ét år.

Altså, bare så du ikke bliver forvirret, så tænk på det som niveau. A, B og C niveau der angiver hvor meget der forventes at du skal kunne når faget er slut.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. oktober 2016 af JulieW99

Ja, de bliver fordelt ud. B-fag har du typisk fra 1.g til 2.g, men med nogle få fag og hvis du vælger at opgradere nogle fag, kan du også få dem fra 2.g til 3.g. Det er en lille smule forskelligt. Det kommer an på hvad du vælger af studieretning mm., og hvordan det lige passer ind. Idræt B er dog treårigt B-fag. Den udgår dog som studieretning i 2017, så hvis du starter på gymnasiet næste år, kan du ikke få det. Dog kan du få idræt B som valgfag i 3.g.

Du kan lige få min fagfordelig:

1.g: Dansk A, historie A, matematik A, fransk A, engelsk B, biologi B, idræt B, kemi C, samfundsfag C, billedkunst C

2.g: Dansk A, historie A, matematik A, fransk A, engelsk B, biologi B, idræt B, fysik C

3.g: Dansk A, historie A, matematik A, fransk A, biologi A(opgradering, valgfag), idræt B, kemi B(opgradering, ekstra valgfag), religion C, oldtidskunskab C

Som du kan se, kan du med valgfag opgraderer et fag du havde i 1.g i 3.g, hvis det er det du vil. 

- - -

Vh Julie


Svar #5
26. oktober 2016 af StxAndSuch

Okay! Tusinde tak for alle jeres gode svar. De har været meget hjælpsomme!

Brugbart svar (0)

Svar #6
26. oktober 2016 af JulieW99

#3, SRP er jo ikke et decideret "fag" men en opgave der vægter det samme som et A-fag, altså 2 i snittet. Det samme med AT, som trådstarter dog ikke skal have, da det afskaffes fra næste år. Så det kan for hende være fløjtende ligegyldigt.

NV og AP skal hun have karakterer for, og de begynder at tælle med og vægte som C-fag, men de er ikke et C-fag.

Jeg antager hun vil på STX, når hun benævner idræt.

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: A,B & C-FAG

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.