Matematik
Differentialligninger
Hej alle sammen,
Jeg er super duper elendig til differentialligning og har derfor brug for hjælp til følgende opgaver:
Jeg vil gerne have svarene med mellemregninger eller også vil jeg bare have forklaringer på hvordan jeg løser opgaverne.
Tak på forhånd.
Svar #3
05. november 2016 af peter lind
323 Find N'(t) og beregn (t+2)N2 og vis dermed at de to resultater er ens
324. Du skal integrere højresiderne. Herunder skal du bruge at xn+1/(n+1) er stamfunktion til xn n≠1 og ln(x) er en stamfunktion til 1/x
339 og 368 Brug at (dy/dx)*(dx/dy) = 1 til at finde dx/dy og integrer denne
Den sidste brug eparation af variable
Svar #4
05. november 2016 af semihakoc (Slettet)
323. Men hvordan differentierer jeg en brøk?
Og tak for det.
Svar #5
05. november 2016 af mathon
323
-1
N'(t) = ------------------------- · (-t - 2)
(-(1/2)t2 - 2t + 2)2
1
N'(t) = (t + 2) · ------------------------- = (t + 2)N2
(-(1/2)t2 - 2t + 2)2
hvorfor
N(t) er en stamfunktion til dN/dt = (t + 2)N2
Svar #6
Jeg har prøvet at regne det ud, men forstår stadig ikke.
Har du mod på at hjælpe mig med hver opgave sådan lidt mere præcist? og bare lad som om jeg går i 0. klasse og skal lære det :D
Svar #9
Jeg forstår ikke de tre første linjer i den første opgave
Svar #13
Vil i ikke forklarer de første tre linjer i opgave 323 1 2 og 3? forstår ikke hvorfor i skriver på den måde.
Hvorfor dy = dx?
og så integrere i det?
og så skriver i y = er brøktal, hvorfor?
Svar #14
05. november 2016 af AMelev
#12 Jamen så brug det - jeg kender ikke Maple, men I må have gennemgået, hvordan man løser differentialligningern med det program. Ellers må du spørge mere specifikt her mht. at løse diff.ligninger i Maple. Du kan også google differentialligninger maple - der ligger en masse hits, bla. en video.
#4 I må også have fået vist, hvordan I differentierer en funktion - ellers søg i Google
ad 324 I må også have gennemgået, hvordan man finder integral/stamfunktion i Maple - ellers søg i Google
Svar #16
#14 har ikke lært Maple da jeg er ny på den her skole og har lært geogebra på min gamle skole - bare ikke om diff ligninger.
Har lært diff regning, det kan jeg godt, men alt kan jo ikke huskes.
Det har vi også gennemgået, men igen, alt kan ikke huskes.
Svar #17
05. november 2016 af AMelev
Søg på brug af Maple og/eller spørg dine kammerater/din lærer.
De anvisninger, du har fået her, går overvejende på at lave det i hånden, og det er ok, men svært at håndtere til eksamen, så koncentrer dig i første omgang om at blive fortrolig med Maple. Der ligger en del hjælp at hente på nettet.
Ad 323 Bestem dN/dt = N '(t) (brug CAS-værktøj)
Indsæt den og N = N(t) i differentialligningen og tjek, om den er sand. Hvis sand, er N løsning - ellers ikke.
Ad 324 dy/dx = f '(x) Bestem f(x) =∫f(x) dx (brug CAS-værktøj) + k. Indsæt punktet og løs mht. k (brug CAS-værktøj)
De sidste opgaver - brug CAS-værktøj eller separation af variable.
Se evt. nogle af de andre tråde her med samme opgaver..
Svar #20
05. november 2016 af HenrySidis (Slettet)
#18. Hvis du kigger på det link jeg postede i din tråd, kan du blot ændre ligningen og punktet, så spytter maple det ud.

gennem (1,2)

gennem (1,1)

gennem (4,1)

gennem (e,1/2)

gennem