Andre fag

Hjælp til artikel

15. november 2016 af Starley (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hey folkens,

Jeg skal skrive en artikel til Kommunikation/IT her til på lørdag. Jeg må desværre indrømme, at jeg ikke er den fødte journalist... Derfor tænkte jeg, om der var nogle kloge hoved, som muligvis kunne give et lille håb. Jeg har ikke, som sådan skrevet specialt mange artikler, og jeg har derfor utrolig svært ved at benytte nyhedstrekanten, da jeg er i tvivl om hvad de "vigtige" informationer er...

Tak på forhånd!

Opgaven lyder således: 

I denne opgave skal du som journalist hos en selvvalgt analog eller digital avis eller magasin, skrive en artikel til dine læsere med brug af nyhedstrekanten. Du skal inddrage oplysningerne nedenfor, og du skal inkludere minimum et billede til artiklen. Du må selv vælge softwareprogram til at løse opgaven i. Du må gerne digte til, så længe det du digter til, giver mening og sammenhæng til nedenstående basis informationer:

Det lokale museum laver i øjeblikket arkæologiske undersøgelser på Husby Mark umiddelbart øst for Husby. Årsagen er at arealet skal bebygges. En boligforening skal bygge et tæt-lav-byggeri med 25 boliger.
Inden gravemaskinerne starter, skal arkæologerne have mulighed for at undersøge, om der er fortidsminder på området. Og det er de nu ved at gøre. Foreløbig har de fundet nogle redskaber af flint, to romerske mønter og nogle jernnagler. Flinteredskaberne er skrabere til at skrabe dyreskind rene med, og de stammer fra den sene del af stenalderen (cirka 2000 før vor tidsregning), mens mønterne stammer fra Julius Cæsars regeringstid (han var hersker i Rom fra 48 til 44 før vor tidsregning), mens jernnaglerne formentlig er fra den tidlige del af vikingetiden (omkring år 800). I går har arkæologerne imidlertid gjort et sensationelt fund, nemlig en samling af guld- og sølvmønter fra den midterste del af vikingetiden (omkring år 900). Mønterne stammer dels fra Rusland og dels fra det Østromerske rige (omkring Istanbul i det nuværende Tyrkiet). To af mønterne er arabiske sølvmønter, fremstillet i Damaskus i Syrien. Arkæologerne er begejstrede, fordi fundet dokumenterer, at der i vikingetiden var forbindelse fra det østlige Europa og Mellemøsten til Husby Mark. Vikingernes havn har formentlig ligget i den nu udtørrede Husby Vig ca. 500 meter fra fundstedet. De sidste oplysninger stammer fra Camilla Hansen fra det lokale museum, hun er leder af udgravningerne. Hun fortæller i øvrigt, at hun ser frem til senere at kunne undersøge jorden i Husby Vig. Der ligger flere spændende fund og venter, mener hun.


Skriv et svar til: Hjælp til artikel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.