Matematik

Lineær funktion med minus a

20. november 2016 af Minta - Niveau: C-niveau

Hej, jeg sidder og forbereder mig til skriftlig matematik eksamen her til December og er i den forbindelse i gang med gamle eksamenssæt. Et af spørgsmålene lydder:

De danske folkebibliotekers udlån af bøger kan beskrives ved modellen y =- 0,90. x+ 32,12 ,

hvor y er det årlige udlån af bøger (målt i mio.), og x er antal a°r efter 2009.

a) Hvor stort vil det årlige udlån af bøger være i 2015 ifølge modellen?

b) Hvad fortæller tallene - 0,90 og 32,12 om de danske folkebibliotekers udla°n af bøger? 

a) har jeg fået til: -508 millioner

Men her bliver jeg lidt i tvivl - jeg vil umiddelbart tænke at a er minus da de jo udlåner bøgerne, men ved spørgsmål b bliver jeg i tvivl - skal det fortælle noget om at danskerne ikke låner lige så mange bøger, når nu tallet står i minus? Håber der er en der kan hjælpe, kan ikke helt gennemskue om jeg tænker det rigitgt :-) På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. november 2016 af PeterValberg

b er startværdien, hvilket i dette tilfælde betyder, at der blev udlånt 32,12 mio bøger i 2009

En negativ værdi for a er ensbetydende med en faldende (aftagende) sammenhæng.
Danskerne låner således færre bøger om året (0,9 mio færre bøger om året efter 2009)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. november 2016 af AMelev

#0 Svaret i a) er åbenlyst forkert - udlånet af bøger kan ikke være negativt. Har du glemt at nærlæse, at x er antal år efter 2009, år 2015 ~ x= 6?

Så vidt jeg kan se, har du beregnet for x = 600.


Svar #3
20. november 2016 af Minta

Årh det var selvfølgelig i nærlæsningen den lå.. jeg havde læst det til at være -90 i stedet for -0,9! Her giver det jo pludselig rigtig god mening at mit svar var forkert! Nu giver det jo mening igen, tak skal i have!

Skriv et svar til: Lineær funktion med minus a

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.