Matematik

Tre-trins-reglen

26. november 2016 af Rezwan963 - Niveau: A-niveau

Der er noget, jeg ikke forstår ved tre-trins-reglen..

Hvis I kigger på det vedhæftede billede, så ser I en forklaring på trin 3. MEN: Hvis x0 går mod 0, så bliver grænseværdien jo: f(x0) - f(x0), da x0-leddene forsvinder.. Og f(x0) - f(x0) giver jo 0, og ikke f mærke af (x0), som det gerne skulle gøre..

Nogen, der kan forklare mig det?

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. november 2016 af Soeffi

Det er ikke x0, som går mod 0, men derimod x - x0.

Brugbart svar (1)

Svar #2
26. november 2016 af KanskelotHval (Slettet)

Er ikke helt sikker på spørgmålet virker som om du har byttet om på  Deltax og x0 et eller andet sted, men jeg tror jeg forstår din undren alligevel (Og hvis du spørger om det jeg tror du spørger om så er det et skide godt spørgsmål)...

Problemet i opgaven er ikke så meget at f(x0) - f(x0) giver 0 når Deltax nærmer sig 0, men nærmere at man ikke kan dividere med 0 som jo er det der kommer til at stå i nævneren. Pointen med de fleste beviser for forskellige differentialkvotienter er netop at omforme differenskvotienten (Brøken) således at der ikke bare står deltax nede i nævneren

Svar #3
26. november 2016 af Rezwan963

Nårh ja, jeg har byttet om på delta x og x0. Mente, hvis delta x går mod 0, så forsvinder delta x fra brøket også, og det giver ikke mening..

Okay, så tredje beregning i trin 3 er det endelige resultat? Der er ikke som sådan en grænseværdi, men bare et udtryk?

Brugbart svar (0)

Svar #4
26. november 2016 af KanskelotHval (Slettet)

Det forsvinder ikke som sådan da det vil give (f(x0)-f(x0))/0 hvilket ikke rigtig giver mening da man ikke kan dividere med 0. Det er derfor differenskvotienten skal omformes først.

Og det endelige resultat vil typisk både være et udtryk og en grænseværdi da differenskvotienten for de fleste funktioner går imod en anden funktion når delta x går mod 0. Jeg tror det vil bliver noget mere forståeligt når du går i gang med et konkret bevis.

Brugbart svar (0)

Svar #5
27. november 2016 af AskTheAfghan

#0    Du kan ikke blot kigge på den indre funktion og så tage dens grænseværdi. Faktisk er den sidste linje i trinnen det samme som lim x→x0 (f(x) - f(x0))/(x - x0). Definitionen siger derfor, hvis grænseværdien eksisterer, vil resultatet være lig med f '(x0). Det er bedst sådan du må opfatte det.

Skriv et svar til: Tre-trins-reglen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.