Matematik
monotoniforhold hjælp?
Hej
er der nogen der kan hjælpe mig med de sidste opgaver i min aflevering.. det handler om monotoni forhold
har vedhæftet et billede af opgaverne
mange tak på forhånd
Svar #2
26. november 2016 af sandrai
at jeg ikke kan komme igang med dem.
ved ikke hvordan jeg skal starte på at lave en monotonilinje?
Svar #3
26. november 2016 af AMelev
Tag et trin ad gangen. Lav 1 og 2 - brug evt. Dit CAS-værktøj og vend så tilbage med det, du ha fået.
Svar #4
30. november 2016 af sandrai
jeg er begyndt på øvelse 9, da jeg ikke lige kan finde ud af at starte på den første opgave.
jeg har fundet f ' (x) og den har jeg fået til 3x^2 -3x-6
nu skal jeg så finde f ' (x) = 0
men har prøvet og læse lidt og også prøvet at finde eksempler på nettet, men det giver ikke rigtig mening for mig hvordan jeg finder frem til f ' (x)=0
Svar #5
30. november 2016 af Serotonin (Slettet)
Hej! (ang. opgave 9)
Det er helt rigtigt differentieret, så det er altid en god begyndelse.
Nu skal du som opgaven siger løse ligningen f'(x)=0. Det gør du ved at skrive:

Nu kan du isolere dine x'er. Der er to muligheder:
1. I hånden:
Hvis du vil regne uden brug af CAS, så løser du simpelthen bare den andengradsligning som din f'(x) udgør. Du finder først diskriminanten,

og så løsningen

Du finder dine a, b og se ved at se på din andengradsligning. En standard andengradsligning har udtrykket:

I dit udtryk (altså f'(x)) er a=3, b=-3 og c=-6.
På den måde opnår du dine x-værdier for f'(x)=0
2. På CAS:
Du anvender solve-funktion, og skriver den ind som man nu gør på det program I anvender. I mange er det,

Altså: løs f'(x)=0 mht. x.
Svar #6
30. november 2016 af AMelev
Undskyld - jeg havde overset øv. 7 og svarede på øv. 9. Vi kan vende tilbage til øv. 7 senere.
f '(x) er korrekt.
Så skal du løse ligningen f '(x) = 0 altså 3x2 - 3x - 6 = 0. Det er en 2.gradsligning, som du kan løse v.h.a løsningsformlen eller med dit CAS-værktøj.
Derefter skal du finde fortegn for f ' i de tre intervaller, som nulpunkterne deler x-aksen ind i. Indsæt en x-værdi fra hvert afintervallerne i f ' og se på fortegnet - eller tegn grafen for f ' og bestem fortegn ud fra grafen (over x-aksen ~ f ' positiv og under x-aksen ~ f ' negativ.
Skriv et svar til: monotoniforhold hjælp?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.