Matematik

Statistik - normalfordeling

12. december 2016 af SødeBløde - Niveau: Universitet/Videregående

Et teglværk producerer mursten og deres længde Xi kan antages normalfordelt med middellængde 228 mm og standardafvigelse 4 mm.

I teglværket udtages en tilflædig stikprøve pa 50 sten og gennemsnittet af længderne beregnes ved:

\bar{X}=\frac{1}{50}*\sum_{1}^{50}x_i


Hvad er sandsynligheden for at gennemsnittet af længderne, X, ligger indenfor intervallet 227-229mm?

Jeg tænker at jeg skal finde en ny middelværdi og en ny standardafvigelse men ved ikke helt hvordan. Desuden bruger jeg programmet Rstudio.
 


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. december 2016 af peter lind

Det er korrekt at du skal finde en ny standartafvigelse; men ikke en ny middelværdi. Der gælder at den nye varians er den gamle divideret med n of standartafvigelsen derfor skal divideres med kvrod(n) her med n = 50


Svar #2
12. december 2016 af SødeBløde

Jeg har fået det rigtige svar ved at gøre sådan, men kan ikke helt forstå hvordan du ved man kan finde standardafvigelsen sådan?

Og tak for svaret! :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. december 2016 af Therk

Under antagelsen at X_i \sim \mathcal N(228,4^2) er iid, da kan du finde at

\sqrt n \biggl( \frac1{50}\sum_{i = 1}^{50}X_i - 228\biggr) \sim \mathcal N(0,4^2)

Hvis du vil lege lidt i R, kan du prøve at simulere resultatet:

sim_fun <- function(n){
    x <- matrix(rnorm(n*50,228,4),50)
    mu <- colMeans(x)
    sum(mu>227 & mu < 229)/length(mu)  ## Simuleret ssh
}
sim <- sapply(rep(1e3,1e3),sim_fun)

c(sim = mean(sim),
  actual = actual <- 1-pnorm(227,228,4/sqrt(50))*2)
boxplot(sim)
abline(h = actual, lty = 2,col = 2)

(RStudio er i sig selv bare en (brugervenlig) interface til programmet R; du bruger R)

(Vi benævner normalt stokastiske variable med store bogstaver og konstanter med små)


Brugbart svar (1)

Svar #4
13. december 2016 af peter lind

#2  Det burde du have haft før du får sådan en opgave,

Med E() betegner jeg middelværdi

Der gælder generelt E(X+Y) = E(X)+E(Y) , E(k*X) = kE(X) samt E( (k*X)2 ) = k2*E(X2).  Den første kan udvides til en sum af vilkårlig mange variable.

I din opgave bruger du den stokastiske variabel Y = X/n og du har en sum af ens fordelte stokastiske variable.

E(X/n+X/n+---) = n*E(X/n) = n*E(X)/n = E(X)

E(  (X/n)2+  (X/n)2 +...)  = n*E( (X/n)2 )  = n*E( (X)2)/n2 = E( (X)2 )/n


Skriv et svar til: Statistik - normalfordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.