Fysik
halveringstykkelse for gamma i bly - hjælp
Hej, jeg har brug for hjælp til at finde halveringstykkelsen.

Vha. grafen har jeg fundet absorptionskoefficienten, som er 0,08 ± 0,029.
Hvordan finder jeg a? gør jeg også det på grafen, eller finder jeg det vha. nogle beregninger. ?
(grafen er vedhæftet)
Svar #4
13. december 2016 af Mm98
er my 0,08?
fordi mine kammerater er ret sikre på at det er 0,08.. Men jeg er selv lidt i tvivl
Svar #5
13. december 2016 af mathon
For gammastråling gælder, at halveringstykkelsen i bly, er særdeles mindre end halveringstykkelsen i vand. Den nøjagtige værdi afhænger af gammastrålingens energi [1], altså hvor intens strålingen er. F.eks. har gamma-kilderne som benyttes i forbindelse med skolebrug en forholdsvis lille intensitet og derved en stor halveringstykkelse.
Som et eksempel kan man nævne, at halveringstykkelsen i bly for stråling fra Ba-137 (som primært består af fotoner med energien 0,662 MeV) er ca. 6,5 mm
Svar #6
Det er dette der forvirre os. I bogen står der også det med den rette linje men vi forstår det ikke, fordi vi har jo ikke lavet dokument på excel, er der ikke en anden måde vi kan se det på? evt. ved at aflæse det på grafen eller en anden måde? forstår på ingen måder det med den bedste rette linje.
Svar #7
#5 Når okay, men gælder de 6,5mm for vores forsøg, eller hvordan?
Synes det var så let at finde halveringstiden i en forrige opgave.. Halveringstykkelsen forvirre os rimelig meget
Svar #9
Jeg har også et spørgsmål angående absorptionskoefficienten.
Den er nemlig 0,08 og vi har fundet tabelværdien på nettet som er 6,0.
Hvordan kan man sammenligne disse to tal? Jeg forstår ikke hvad jeg skal sige om dem?? Altså at absorptionskoefficienten på grafen er mindre end tabelværdien? Er der er en bedre måde at sige det på?
Skriv et svar til: halveringstykkelse for gamma i bly - hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

hvor
er svækkelseskoefficienten for
-stråling i