Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Ægyptisk Matematik

16. december 2016 af sarah989 (Slettet)

Forklar PR5 linje for linje, herunder den eventuelle brug af 2/n-tabellen. 

Nogle som kan hjælpe? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2016 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har kigget på det. Det ser interessant ud. Desværre har jeg ikke alle oplysninger, bl.a. mangler jeg tabellen, men jeg har dog fundet ud af en del.

Skrivemåden med en streg over et tal angiver, en brøk med tallet i næveren og et 1-tal i tælleren. Det lykkedes mig at finde frem til, at hvis der er to streger, skal tælleren være 2.

De 4 linier, der starter med 1,2,4 og 8 er det oprindelige tal og derefter samme tal ganget med 2, 4 og 8, dvs. de tre nederste linier er hver de dobbelte af linien før. Skråstregerne angiver, at disse to linier skal adderes for at få ganget med 10 = 2+8.

Fra noget, jeg fandt på nettet:

https://ing.dk/artikel/saadan-kan-du-regne-den-ud-som-en-egypter-175468

fandt jeg ud af, at 1/5 fordoblet kan skrives som 1/3 + 1/15. Det står i den tabel, jeg ikke har! (og jeg har regnet efter, det passer). 3-tallet foran fordobles til 6. Dermed er trinnet 4 til 8 klaret.

Lidt sværere er trinnet 2 til 4. Her vil jeg tro, at tabellen viser, at 1/2 + 1/10 fordoblet bliver 1 + 1/5. Tallet 1 bliver til 2. Den samlede heltalsværdi bliver så 2+1 = 3.

Fra linie 1 til 2 skal 2/3 + 1/10+ 1/30 fordobles. Her er jeg helt  ude at svømme med tabellen, men vi må nok antage, at 2/3 fordoblet bliver til 1 + 1/3. Dertil kommer så fordoblingen af de to næste brøker med nævnerne 10 og 30.

Jeg formoder, at du har en udskrift af tabellen og her kan finde en forklaring.


Svar #2
17. december 2016 af sarah989 (Slettet)

Mange tak for svaret.

Jeg har dog heller ikke tabellen. 

Men jeg må prøve at søge på nettet. 


Skriv et svar til: Ægyptisk Matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.