Erhvervscase

Hjælp til udregning af en efterspørgselsfunktion

14. januar 2017 af muddihawaili (Slettet)

Hej. Jeg sidder med en opgave og kan ikke rigtig komme videre. Er der nogle som kan hjælpe lede mig på rette vej? Jeg kan ikke helt forstå hvad jeg skal gøre og hvordan jeg kommer frem til svaret
Opgaven lyder således:

Nybolig Virums efterspørgselsforhold efter en vis type formidlede ”gennemsnitlige enfamiliehuse” (QENF VR) kan over 4 måneders periode primo 2017 nærmere beskrives ved denne efterspørgselsfunktion:

QENFVR =aPENFVR +bPK +cI+dPL+ePR+fPO, hvor

QENF VR = Antal af Nybolig Virum formidlede enfamiliehuse i en 4 måneders periode, startende primo 2017,

PENF VR = Bruttosalær pr. enfamilieshus formidlet af Nybolig Virum angivet i 1.000 kr.,
PK = Konkurrenters bruttosalærniveau angivet som % af købsprisen for enfamilieshuse,
I = Gennemsnitlig månedlig bruttoIndkomst for en husstand i den primære målgruppe angivet i1.000 kr.,

PL = Husleje i kr. pr. m pr. år excl. forbrug i alternative Lejeboliger i området,
PR = Den årlige Rente på 30-årige realkreditlån incl. administrationsbidrag, anført i %,

PO = Købers købsOmkostninger (stempelafgift til Staten etc.) angivet som % af købspris.

Hvor eksempelvis aPENF VR betyder a gange med PENF VR (altså a*PENF VR)
 

Baseret på en markedsanalyse gennemført af Nybolig-kædens paraplyorganisation er der for ovenstående efterspørgselsfunktion fastlagt følgende værdier for koefficienterne a, b etc.:

a = -0,423
b = 20
c = 0,05
d = 0,035
e = -6
f = -30
Gennemgå de anførte koefficienter og kommentér på disses værdi incl. fortegn. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. januar 2017 af lalaboydk (Slettet)

Lykkes det dig at lave den ? Skal også aflevere den her om lidt og har ingen idé what so ever


Skriv et svar til: Hjælp til udregning af en efterspørgselsfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.