Dansk

Gym ansøgning

12. februar 2017 af caroline201001 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej allesammen, jeg er en pige som skal til at søge ind på gym og jeg ville gerne vide om der er nogen som ville hjælpe mig med at se de fejl (komma-, stave- eller tegnsætningsfejl) som jeg muligvis har overset

på forhånd tak :))

Hej mit navn er Caroline Schlüter og jeg er 15 år gammel.

Jeg søger herved ind på dette gymnasium, da jeg mener at have de kvalifikationer der skal til for at blive en flittig og ikke mindst hårdt arbejdende elev. Da jeg første gang besøgte Gammel Hellerup Gymnasium til jeres besøgsdag og efterfølgende orienteringsaften var jeg helt fast bestemt på at dette var det gymnasium jeg har lyst til at bruge mine næste 3 år.  Eleverne, lærerne og de spændene linjer var det der gjorde at jeg mener at dette gymnasium er den perfekte ramme for mig til at forbedre mig og yde det maksimale af mig selv til at lærer og forstå. Derudover vil transport ikke blive noget problem for mig da jeg bor i Hellerup på Hellerupvej og er derfor aldrig mere end 5 minutter fra gymnasiet. 

Min fritid bruger jeg på at være sammen med mine venner, at høre musik og træne i det lokale fitness center.  Jeg er yderst målrettet, selvstændig og udadvendt. Jeg elsker at møde nye mennesker og danne nye venskaber og jeg er helt sikker på at Gammel Hellerup Gymnasium er det sted hvor jeg vil finde disse ting. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. februar 2017 af Justitia

Der er mange manglende kommaer.

Stavefejlene vil være markeret med fed nedenfor.

"Eleverne, lærerne og de spændene linjer"
"til at lærer og forstå"

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. februar 2017 af Smut1

Jeg søger herved ind på Gammel Hellerup Gymnasium, da jeg mener at have de kvalifikationer, der skal til for at blive en flittig og ikke mindst hårdtarbejdende elev. (Du skal selvfølgelig ikke lyve, men der er ingen grund til at skrive, at du lige nu ikke er en flittig og arbejdsom person.) Efter at have været på besøgsdag og efterfølgende orienteringsaften på Gammel Hellerup Gymnasium, er jeg fast besluttet på, at jeg vil tilbringe mine næste tre år på Gammel Hellerup Gymnasium.

Hvis du ikke forstår mine rettelser, så spørger du bare :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. februar 2017 af Stygotius

Du er nødt til at fortælle om du vil bruge startkomma eller ikke for at vi kan hjælpe dig bedst muligt.

Hej mit navn er Caroline Schlüter, og jeg er 15 år gammel.

Jeg søger herved ind på dette gymnasium(,) da jeg mener at have de kvalifikationer der skal til for at blive en flittig og ikke mindst hårdt arbejdende elev. Da jeg første gang besøgte Gammel Hellerup Gymnasium (til) på jeres besøgsdag og efterfølgende orienteringsaften,  var jeg helt fast bestemt på at dette var det gymnasium jeg har lyst til at bruge mine næste 3 år .  Eleverne, lærerne og de spændende linjer var det der gjorde at jeg mener at dette gymnasium er den perfekte ramme for mig til at forbedre mig og yde det maksimale af mig selv til at lære(r) og forstå   i. (Derudover vil t)Transport vil ikke (blive) være noget problem for mig da jeg bor i Hellerup på Hellerupvej og (er) derfor aldrig er mere end 5 minutter fra gymnasiet. 

Min fritid bruger jeg på at være sammen med mine venner, at høre musik og træne i det lokale (fitness center) fiitnesscenter.  Jeg er yderst målrettet, selvstændig og udadvendt. Jeg elsker at møde nye mennesker og danne nye venskaber,  og jeg er helt sikker på at Gammel Hellerup Gymnasium er det sted hvor jeg vil finde disse ting. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. februar 2017 af Smut1

#4  “hårdtarbejdende” er et adjektiv, og staves i et ord.

”Da jeg første gang…” Hvordan kan den første gang være to gange.


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. februar 2017 af Stygotius

Der kan også være tale om et adverbium + et verbum i præsens participium  =  en som arbejder  hårdt.

Der står da ikke noget om at hun kom der en gang mere. Den orienterngsaften der tales om, kunne da være en fortsættelse af besøgsdagen.


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. februar 2017 af Smut1

# Der kan også være tale om et adverbium + et verbum i præsens participium  =  en som arbejder  hårdt.

Principielt set ja, men kigger man på konteksten, er det klart, at hendes hensigt er at beskrive sig selv som værende vedholdende og pligtopfyldende i forbindelse med sit arbejde.

# Der står da ikke noget om at hun kom der en gang mere. Den orienterngsaften der tales om, kunne da være en fortsættelse af besøgsdagen.

Ja, men det er ikke tilfældet. Orienteringsaftener og besøgsdage holdes adskilt


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. februar 2017 af ntrbd (Slettet)

En hurtig korrektur af din tekst:

Hej, mit navn er Caroline Schlüter, og jeg er 15 år gammel.

Jeg søger herved ind på dette gymnasium, da jeg mener at have de kvalifikationer der skal til for at blive en flittig og ikke mindst hårdtarbejdende elev. Da jeg første gang besøgte Gammel Hellerup Gymnasium til jeres besøgsdag og efterfølgende orienteringsaften, var jeg helt fast bestemt på, at dette var det gymnasium, (hvorpå) jeg har lyst til at bruge mine næste 3 år.  Eleverne, lærerne og de spændende linjer var dét, der gjorde, at jeg mener at dette gymnasium er den perfekte ramme for mig til at forbedre mig og yde det maksimale af mig selv til at lære og forstå. Derudover vil transport ikke blive noget problem for mig, da jeg bor i Hellerup på Hellerupvej, og er derfor aldrig mere end 5 minutter fra gymnasiet. 

Min fritid bruger jeg på at være sammen med mine venner, at høre musik og træne i det lokale fitnesscenter. Jeg er yderst målrettet, selvstændig og udadvendt. Jeg elsker at møde nye mennesker og danne nye venskaber, og jeg er helt sikker på at Gammel Hellerup Gymnasium er dét sted, hvor jeg vil finde disse ting.

Og her mit forslag:

Hej! Gammel Hellerup Gymnasium er lige, hvor jeg skal være de næste tre år! 

For hver gang jeg har besøgt jeres skole, har jeg bare glædet mig mere og mere til at skulle starte til august. Især jeres linje (xx) er lige mig!

Der er ingen tvivl om, at jeg har fundet skolen med de perfekte rammer for faglighed, fællesskab og mangfoldighed!* Så synes jeg også, at det er ret interessant, at skolen har gennemgået så stor en udvikling siden 1894, og skolens nye bygninger og opdaterede filosofier vidner om en skole i bevægelse - det er så sejt, og det vil jeg gerne være en del af! 

En anden, konkret grund til, at jeg har valgt jer som mit allerønskede gymnasium er naturligvis jeres væld af aktiviteter. Selv er jeg glad for musik, mine venner og fitness. Derfor taler skolens musikliv til mig, og jeg har også hørt meget godt om jeres idrætsudbud fra tidligere elever!

Desuden vil jeg aldrig blive forsinket på grund af sne eller trafik, for jeg bor kun 5 minutter fra skolen!

Med venlige hilsener til kontoret og i håb om svar,

Caroline Schlüter

* Dette er skolens nøgleord i 2016-20 strategien. http://www.ghg.dk/sites/default/files/documents/Strategi%202016-20_0.pdf 

PS det er ikke altid så smart at dele sit rigtige navn på internettet. Man ved aldrig.

PPS nu er jeg selv meget entustiastisk omkring udråbstegn, men du kan bruge dem efter temperament, hvis du ønsker at snuppe lidt inspiration ovenfra.


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. februar 2017 af Justitia

Sjovt forslag naturbid, men forslaget er dårligt skrevet. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. februar 2017 af ntrbd (Slettet)

#8

Sjovt forslag naturbid, men forslaget er dårligt skrevet. 

Haha, jeg synes nu, det er skønt skrevet!


Brugbart svar (0)

Svar #10
16. februar 2017 af Justitia

Jeg finder også forslaget komisk - men lidt for useriøst. :D 


Brugbart svar (0)

Svar #11
16. februar 2017 af ntrbd (Slettet)

#10

Jeg finder også forslaget komisk - men lidt for useriøst. :D 

Nu ved jeg ikke, om skolen blot ønsker at profilere sig som en eliteskole. I så fald, kan det være ligemeget, hvad #0 skriver i sin ansøgning. Men hvis det kan få bare én kontordame til at smile i bunken af 100 andre ansøgninger, så har det da i det mindste gjort hendes dag. 

Jeg ved ikke. Jeg kan nu godt lide at være "useriøs" eller i hvert fald engageret. Og jeg tror, at gymnasierne gerne ser, at eleverne har en interesse i skolens værdier, kultur og historie. Ellers går det hurtigt op i fester og kantinemad. Måske er det lige præcis dét, der sikrer trådstarter en plads? Ikke nødvendigvis mit bud, men en lidt mere tydelig hep-hu-hej og tjuhej-hvor-det-går-attitude.


Brugbart svar (0)

Svar #12
16. februar 2017 af Justitia

Måske, måske ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #13
16. februar 2017 af Stygotius

naturbids forslag i #7 er både  skrevet i et ringe sprog og holdt i en latterlig, overfrisk fuldstændig overgearet stil som de færreste nok vil falde for. I stedet vil man tænke "Hvad i alverden er det dog for en selvglad, oversmart spradebasse, der tror at man bare kan lalle sig ind på et gymnasium på den måde?? Hans engagement i gymnasiearbejdet vil  sikkert være på et lignende plan, og det er nok ikke lige det vi har brug for. 

I øvrigt: -Hvad galt er der i at et gymnasium er (vil være)  en eliteskole??   ....Er det ikke det der er meningen med et gymnasium  og ikke at der hersker en overfladisk hu-hej-stemning som det denne ansøger giver udtryk for???  Han har i hvert fald taget fejl at det at være "engageret" og det at være "latterlig".

 "så har det da i det mindste gjort hendes dag"  -gjort hendes dag hvad????   Nååh,  undskyld, skulle det mon være danglish eller måske fritidshjemengelsk?


Brugbart svar (0)

Svar #14
17. februar 2017 af ntrbd (Slettet)

#13

naturbids forslag i #7 er både  skrevet i et ringe sprog og holdt i en latterlig, overfrisk fuldstændig overgearet stil som de færreste nok vil falde for. I stedet vil man tænke "Hvad i alverden er det dog for en selvglad, oversmart spradebasse, der tror at man bare kan lalle sig ind på et gymnasium på den måde?? Hans engagement i gymnasiearbejdet vil  sikkert være på et lignende plan, og det er nok ikke lige det vi har brug for. 

I øvrigt: -Hvad galt er der i at et gymnasium er (vil være)  en eliteskole??   ....Er det ikke det der er meningen med et gymnasium  og ikke at der hersker en overfladisk hu-hej-stemning som det denne ansøger giver udtryk for???  Han har i hvert fald taget fejl at det at være "engageret" og det at være "latterlig".

 "så har det da i det mindste gjort hendes dag"  -gjort hendes dag hvad????   Nååh,  undskyld, skulle det mon være danglish eller måske fritidshjemengelsk?

Tror, de fleste gymnasier prioriterer fællesskab og socialt ansvar frem for uddannelse. Dem jeg har besøgt, gør i hvert fald. Mest af alt: et personligt engagement, incitament, whatever.

Sproget skal udfordres lidt en gang imellem. Det er et skønt udtryk, og kan det vinde indpas i det danske sprog, er det ikke mindre end genialt.

Med disse kommentarer til forslaget kan #0 jo opveje fordele og ulemper, og om det er risikoen værd. Men det gælder også for den oprindelige ansøgning.

#0

Hej allesammen, jeg er en pige som skal til at søge ind på gym og jeg ville gerne vide om der er nogen som ville hjælpe mig med at se de fejl (komma-, stave- eller tegnsætningsfejl) som jeg muligvis har overset

(...)

Afslutningsvist ønsker jeg dig held og lykke i ansøgningsprocessen og i dine gymnasieår. :) 


Brugbart svar (0)

Svar #15
17. februar 2017 af Stygotius

Jaa,den hjælp spørgeren ønsker sig  med "komma-, stave- eller tegnsætningsfejl" skal hun  i  hvert fald ikke regne med at få fra naturbid. Han prioriterer jo hygge og samvær højere end faglig kunnen. Mon det så er så mærkeligt at især unge mennesker staver og skriver et så håbløst og kaotisk dansk som de gør i dag??

Et gymnasium er en læreanstalt, ikke en hyggeklub !!! 

Man kan sagtens have det rart mens man arbejder med det faglige, men folk som naturbid skulle måske hellere have valgt den lokale bodega end det nærmeste gymnasium. Så havde han kunnet prioritere "fællesskab og social samvær" så højt han ville.


Brugbart svar (0)

Svar #16
17. februar 2017 af ntrbd (Slettet)

#15

Jaa,den hjælp spørgeren ønsker sig  med "komma-, stave- eller tegnsætningsfejl" skal hun  i  hvert fald ikke regne med at få fra naturbid. Han prioriterer jo hygge og samvær højere end faglig kunnen. Mon det så er så mærkeligt at især unge mennesker staver og skriver et så håbløst og kaotisk dansk som de gør i dag??

Et gymnasium er en læreanstalt, ikke en hyggeklub !!! 

Man kan sagtens have det rart mens man arbejder med det faglige, men folk som naturbid skulle måske hellere have valgt den lokale bodega end det nærmeste gymnasium. Så havde han kunnet prioritere "fællesskab og social samvær" så højt han ville.

Jeg sidder rimeligt godt sadlet mht. tegnsætning og bogstavering.

Desuden er det ret tydeligt, at trådstarter og jeg begge er af hunkøn. Ville ikke have nævnt det før, men siden du flere gange omtaler hende og konsekvent mig som en dreng, kunne det fungere som en future reference. :)


Brugbart svar (0)

Svar #17
17. februar 2017 af Stygotius

å va'  så??

-fungere som en HVA'???

"...en future reference"  HA, Jeg kan godt forstå dansk, men du er åbenbart fiov over at skulle skrive dit eget sprog............måske ikke så mærkeligt   -når man ser det forhold du har til det...


Skriv et svar til: Gym ansøgning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.