Fysik

Termisk Energi

01. marts 2017 af lailakk - Niveau: B-niveau

Hej alle

Jeg har lavet en rapport om energi og energibevarelse, som går ud på at bestemme den specifikke varmepakacitet af et lod, hvor vi putter et lod ned i kogende vand og efter lidt tid, tager det hen over i koldt vand som vi startede med at måle temperaturen på før vi puttede loddet i. Her ser vi så på temperaturændringen, da loddet har afgivet energi til det kolde vand.

Det jeg har et problem med at besvare, er mine diskussionsspørgsmål som lyder således:

1. I forsøget har du et eller andet sted antaget energibevarelse for loddet og vandet. Energibevarelse betyder, at energi ikke kan opstå eller forsvinde. At antage energibevarelse for to materialer betyder i praksis, at hvis den ene afgiver noget energi, så må den anden modtage den samme mængde energi. Hvor har du antaget energibevarelse i dine udregninger? 

2. Hvorfor er det kun en antagelse? Dvs. hvorfor passer det ikke 100 % i virkeligheden?


3. Hvad skal man undgå i forsøget for at energibevarelsen for loddet og vandet bliver en god antagelse?
 

Håber det er noget i vil hjælpe mig med. Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. marts 2017 af hesch (Slettet)

Hvilke tanker har du selv gjort dig ?

Skriver du dem, er hjælpere fri for at komme med en længere redegørelse "fra scratch", men blot korrigere eller supplere.


Svar #2
01. marts 2017 af lailakk

Atlså i spørgsmål 1 tænker jeg at da vandet modtager energi, og loddet afgiver energi, må det være der hvor der er antaget energivarelse. Loddet afgiver 2709.93 J til vandet, så vandet modtager 2709.93 J og dermed opnås der en temperaturstigning. Men er ret i tvivl? ved ikke rigtigt hvad jeg skal svare i 2 og 3. Tænker måske at det har noget med energitab at gøre i spørgsmål 2?


Svar #3
01. marts 2017 af lailakk

#1

Hvilke tanker har du selv gjort dig ?

Skriver du dem, er hjælpere fri for at komme med en længere redegørelse "fra scratch", men blot korrigere eller supplere.

Atlså i spørgsmål 1 tænker jeg at da vandet modtager energi, og loddet afgiver energi, må det være der hvor der er antaget energivarelse. Loddet afgiver 2709.93 J til vandet, så vandet modtager 2709.93 J og dermed opnås der en temperaturstigning. Men er ret i tvivl? ved ikke rigtigt hvad jeg skal svare i 2 og 3. Tænker måske at det har noget med energitab at gøre i spørgsmål 2?


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. marts 2017 af hesch (Slettet)

Ad 1:  Hvor har du antaget energibevarelse i dine udregninger? 

Det har du gjort ved at sætte tab = 0, og gerne have gjort opmærksom på det.  Nu ved jeg ikke hvordan forsøget er foregået, men du har måske løftet det våde lod fra det kogende vand over i det kolde. Under dette løft er det 100º varme vand på loddet fordampet, hvilket giver tab i form af fordampningsvarme.

Har du medregnet at beholderen med det kolde vand jo også bliver opvarmet, hvilket måske ikke indgår i dit energiregnskab?  Et omrøringsredskab skal også opvarmes. ( Har du husket at omrøre? )

Ad 2:  Forholdene under 1. er virkeligheden.

Ad 3:  Man skal undgå varmetab, som der ikke kan redegøres eller på anden måde at kompensere for. Altså for eksempel: Forhåndsopvarm koldtvandsbeholder og omrører til forventet sluttemperatur. Opvarm lod på anden vis end i kogende vand ( i en velreguleret ovn ).


Skriv et svar til: Termisk Energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.