Fysik

Lydbølger

05. marts 2017 af newbee - Niveau: A-niveau

Jeg har brug for hjælp til at komme i gang med denne opgave.

Har vedhæftet opgaven.

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. marts 2017 af peter lind

Brugbart svar (1)

Svar #2
05. marts 2017 af peter lind

Itensiteten aftager som 1/r2 hvor r er afstanden fra højtaleren

Brugbart svar (1)

Svar #3
05. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren

Pas på! #2 svar gælder for en punktformig kilde, men højttaleren er cylindrisk, så her aftager intensiteter som 1/r1 = 1/r.

Intensiteten findes ved at dividere den afgivne effekt med arealet af den flade, lyden går igennem, her cylinderfladen med radius 1.0m og længde 2.5m.

Svar #4
05. marts 2017 af newbee

Ah okay. Så får jeg svaret til at blive 0,083 W/m^2.

Tak for hjælpen begge. :) 

Svar #5
05. marts 2017 af newbee

Arealet af cylinderfladen, skal jeg da bruge formlen: 2*pi*r2+2*pi*r*h? for jeg kender jo ikke radius af cylinderet. Jeg havde brugt formlen: 2*pi*r*h, men jeg fandt da ud af at det var arealet for en rektangel, så det er vist ikke helt korrekt.

Brugbart svar (1)

Svar #6
06. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren

Du har brugt den rigtige formel: 2*pi*r*h. Det er rigtigt, at den kan opfattes som arealet af et rektangel, nemlig det rektangel, som man får, hvis man "ruller cylinderfladen ud". Den ande formel, du angiver, er det samlede areal af en cylinder, med højttaleren bliver jo afsluttet med gulv og loft, så de to endeflader kan ikke bidrage til lyden i rummet. Radius i cylinderen er 1m, da intensiteten skal måles 1m fra højttaleren og vi ser bort fra højttalerens egen udstrækning (lidt urealistisk).

Jeg får et areal på 15,7m2 og en intensitet på 0,083W/m2.

Svar #7
06. marts 2017 af newbee

Okay, ja nu giver det mening for mig. Tak for hjælpen!

Skriv et svar til: Lydbølger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.