Matematik
Markedsudbud og markedsligevægt
Hej studieportalen,
Jeg sidder med to opgaver, der volder mig problemer. Jeg er i den situation, at jeg prøver at forberede mig på, at jeg til sommer skal læse HA Almen på CBS. Jeg har i den forbindelse købt en bog om Managerial Economics hos Aspiri for at skabe mig en basisviden inden studiestart. Jeg har prøvet selv at regne det ud, men får desværre et forkert resultat hver gang. Opgaverne lyder som følger:
Betragt to virksomheder med ens udbudsfunktioner, der ser således ud:
P=3Q+2
Spørgsmål 1:
Find det samlede markedsudbud Ps.
Markedsefterspørgselskurven er givet ved følgende funktion:
Pd= -2Q+12
Spørgsmål 2:
Find markedsligevægten (MLV)
Løsningen til spørgsmål 1 er: Ps = 1,5Q + 2
Løsningen til spørgsmål 2 er: Q* = 2,86 og P* = 6,29
Håber i kan hjælpe!
Mvh Jeppe
Svar #1
06. marts 2017 af pure07
Spm1: Du skal finde den inverse udbudsfunktion for begge firmaer (som så er identiske):

Hver virksomhed producere jo Q. Dvs den samlede udbud er 2*Q:
.
spm2: Et marked er i ligevægt når følgende gælder.

En ligning med 2 ubekendte. Løs for Q og indsæt i et udbudsfunktionen eller efterspørgselsesfunktionen og Voila. Har du spørgsmål vedr. intuitionen, så spørg. Matematikken bør være lige til.
Svar #2
13. marts 2017 af Projektopgavedrg (Slettet)
Hej Pure07!
Tusinde tak for svar - det hjalp gevaldigt!
Jeg kan følge med dig i første halvdel af spm1 og hele spørgsmål 2. Jeg har dog problemer med at finde ud af hvordan du udregner det samlede udbud 2*Q. Kan sagtens være det bare er mig, der har glemt nogle basale regneregler fra gymnasiet, men kan ikke lige gennemskue det. Håber du endnu engang vil hjælpe!
De bedste hilsener
Jeppe :-)
Skriv et svar til: Markedsudbud og markedsligevægt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

.