Debat

Gymaniselære

06. marts 2017 af Charlesbronson (Slettet)

Kære People

Jeg har en bachelor i  Ha. Almen fra RUC og er først for nyligt kommet frem til at jeg meget gerne vil være Gymnasielære. Er der nogen der har nogen ide om, at dette er muligt for mig med den baggrund jeg har nu? Hvis jeg tager en to fags kandidat på RUC vil det så være muligt for mig at blive gynasielære eller skal jeg søge en anden vej? Nogen forslag/råd?

Charlie.


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. marts 2017 af Jerslev

Hvilke(t) fag tænker du at undervise i?
- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. marts 2017 af OliverHviid

Du bør nok starte med at lære at stave til "lærer"...


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. marts 2017 af Stats

#2

Så man kan ikke undervise hvis man ikke kan stave?

#0

HHX har både afsætning, virksomhedsøkonomi, international økonomi (mikro- og makroøkonomi) og finansiering. Nogen af mine medstuderende er humanister. Blandt én af dem, så er han uddannet i engelsk - og her finansiere skolen hans kurser i matematik så han både kan undervise i Engelsk og matematik. :)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #4
06. marts 2017 af Charlesbronson (Slettet)

Jeg har tænkt på fag som innovation/entreprenørskab/regskab/marketing/samfundsfag.

Jeg er rimelig stærk i nogle af de overnænte fag og håber jeg kan kombinere en af de fag gennem virksomhedstudier.

Men jeg går og overvejer stærkt at tage en to fags kandidat på RUC i Psykologi og virksomhedstudier.

Jeg har altid interesseret mig meget for psykologi og er overbevist om at det kan være vejen ti at blive en god underviser i Psykologi på gymnaise niveau.

Er der nogen der ved hvad mine muligheder og hvad vil I evt anbefalde mig?

Noget helt andet. Med den nye reform er har jeg jo reelt kun denne ene chance for at blive gymnaiselærer? Med det mener jeg: "Hvad så hvis jeg vælger en kandidat, der kun giver mulighed for at undervise i et enkelt fag"? Så kan jeg stadig ikke efterfølgende tage en yderligere kanididat for at kunne blive gymnasielærer på grund af den nye reform?


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. marts 2017 af Jerslev

#4: De faglige mindstekrav for at undervise i gymnasiet er lovbestemte, og dem skal du opfylde for at få lov til at undervise. Rektorer kan give midlertidig tilladelse, men hvis du leder efter en fast stilling skal du opfylde dem fast.

Du kan finde oversigten per fag her:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=29265

Du kan godt opkvalificere dig efter afsluttet kandidateksamen. Der er ikke et krav om en hel kandidat i dine undervisningsfag, men du skal have noget, der svarer til sidefagskompetence (cirka 120 ETCS), og dette kan tages sideløbende med din ansættelse (tompladsordningen benyttes som regel).

- - -

mvh

Jerslev


Svar #6
07. marts 2017 af Charlesbronson (Slettet)

Mange tak for svar


Skriv et svar til: Gymaniselære

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.