Matematik

epsilon-delta argument

27. marts 2017 af Oatmeal (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg er ved at forberede mig til eksamen i Analyse 0, hvor jeg skal gennemgå et bevis. Beviset i linket nedenfor er taget fra min bog. Der skal vises, at  |M-I|<\epsilon,  men der konkluderes, at det er nok at vise, at  |M-I|<2\epsilon.  Er der nogen, der kan forklare mig, hvordan man argumenterer for dette?

http://i.imgur.com/DvCXZkJ.jpg


Svar #1
27. marts 2017 af Oatmeal (Slettet)

Definition af Riemann-integrabilitet og Bolzanoegenskaben: http://i.imgur.com/XEyAmIH.png


Brugbart svar (1)

Svar #2
27. marts 2017 af AskTheAfghan

Der ønskes at vise, at hvis f har Bolzano-egenskaben, så er den Riemann-integrabel. Man benytter den ene definition for at komme frem til den anden definition. I starten laves der en analyse, og så benytter man nok definitionen for Bolzano-egenskaben, hvor der for ethvert ε > 0 findes δ > 0 således, at |M - M'| < ε. Til sidst har man fundet frem til, at |I - M| = |M - I| ≤ S(δ) - s(δ) < 2ε. Du er faktisk færdig her. Hvis du alligevel vil have, at det skal hænge sammen til definitionen hvor |I - M| skal være mindre end ε i stedet for 2ε, så skal du blot vælge et δ'' > 0 med δ'' ≤ δ sådan at |I - M| < ε.


Svar #3
27. marts 2017 af Oatmeal (Slettet)

#2 Men hvorfor er det nok at vælge et  δ'' ≤ δ?  burde det ikke være δ''= δ/2? Og holder argumentet i så fald stadig, da man jo valgte δ så den netop passede til ε i Bolzano-defintionen?


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. marts 2017 af AskTheAfghan

#3     Du har fundet frem til, at for ethvert ε > 0 findes δ > 0 således at |I - M| < 2ε. Vi ved ikke om δ'' = δ/2 virker, men det er ikke vigtigt at finde ud af det. Du kan altid sikre dig, at der vil findes δ'' > 0 med δ'' ≤ δ (idet δ > 0 er valgt, vil andre mindre tal virke) således, at |I - M| < ε.


Brugbart svar (1)

Svar #5
27. marts 2017 af AskTheAfghan

#4     Jeg har nok formuleret det dårligt med "... ved ikke om δ'' = δ/2 virker". Selvfølgelig vil δ'' = δ/2 virke, men vi ved ikke, om det er et passende valg for at |I - M| bliver mindre end ε. Hvad nu hvis afstanden kommer til at blive mindre end 1.3ε eller 0.1ε? Det er derfor ikke vigtigt at tjekke hvad δ'' helt præcis skal være for at afstanden bliver mindre end ε. Det er nok med, at man vælger et δ'' > 0 med δ'' ≤ δ som opfylder |l - M| < ε. Et sådant valg af δ'' findes, selvom vi ikke kender den præcise værdi.


Skriv et svar til: epsilon-delta argument

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.