Fysik

v'(t)=g-k1*v^2

31. marts 2017 af Miaaaaaaa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal bruge denne formel, v'(t)=g-k1*v^2, som handler om bevægelsesligninger, men jeg forstår ikke hvad formlen fortæller os? Og hvorfor det er den formel som jeg skal bruge.. En der kan hjælpe mig ud af dette problem?

Brugbart svar (1)

Svar #1
31. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren

Hvis et legeme falder gennem luften, vil det være påvirket af to kræfter. Den ene er tyngdekraften m*g, den anden er luftmodstanden, som er -k*v(t)2. Der regnes her med positiv retning nedad, så tyngdekraften er positiv og luftmuddstanden negativ. Den samlede kraft er så m*g-k*v(t)2. Det giver legemet en acceleration v´(t) som opfylder: m*v´(t) = m*g-k*v(t)2. Dette divideres igennem med m, og der indføres en ny konstant k1=k/m. Så står ligningen der.

Brugbart svar (1)

Svar #2
31. marts 2017 af peter lind

Formodentlig drejer det sig om det frie fald med vindmodstand. g er tyngdeaccellerationen og vindmodstanden er propotional med v2.  Brug separtion af variable på den ligning

Brugbart svar (1)

Svar #3
31. marts 2017 af hesch (Slettet)

#0:  Ligningen gælder for legemer der omgives af turbulent luftstrømning.

Ved laminar luftstrømning anvendes:

v'(t) = g - k2 * v(t)1          ( k2 ≠ k1 )

Hvorvidt der er tale om laminar eller turbulent strømning, afgøres af "Reynold's number"  (eller ved måling).

Du kan google det, hvis interesseret.

Skriv et svar til: v'(t)=g-k1*v^2

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.