Fysik

NØDHJÆLP - lydbølger, korvette, undervandsbåd mm.

31. marts 2017 af NiklasLarsenMolbjerg - Niveau: B-niveau

Hej alle. 

Jeg har siddet og kigget på disse opgaver og læst teksten igennem flere gange, men jeg kan ikke finde ud af det. SÅ nu spørger jeg nogle kloge hoveder herinde om hjælp...

Opgaverne er vedhæftet

Jeg har brug for hjælp til a, b og c

jeg tænker at man løser opgave a vha. dene formel lambda=v/f   ,hvor jeg har omreget lydbølgernes hastighed, v fra kHz til Hz ved at gange med 1000.

Mvh.

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. april 2017 af AngelOneOne

Hej Niklas,

a) Korrekt antaget

b) Du kender hastigheden hvormed bølgerne bevæger sig og tiden. Dermed kan du beregne afstanden:

v\cdot t men da bølgerne både skal frem og tilbage, skal du dividere med 2:

afstand =(v\cdot t)/2

c) Igen beregn afstanden:

afstand =(v\cdot t)/2

Træd de to afstande fra hinanden, så du får distancen objektet har bevæget sig:

\Delta afstand=(afstand{_{2}}) - (afstand_{1})

Nu ved du altså hvor langt objektet har bevæget sig på 100 sekunder og dermed kan du beregne hastigheden i m/s:

v=\frac{\Delta afstand}{100 s}

Vil du have hastigheden i m/h ganger du med 3600

v\cdot 3600 = m/h

Eller km/h:

v\cdot 3,6 = km/h

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Brugbart svar (0)

Svar #2
01. april 2017 af Number42 (Slettet)

C er ikke helt korrekt.

Der er en lille korrektion fordi signalet anden gang er 0,25 sec længere om at nå undervandsbåden den har derfor sejlet 100+0,25 sec mellem de to pejlinger.

Brugbart svar (0)

Svar #3
01. april 2017 af AngelOneOne

Hej Number42,

Du har selvfølgelig ret. Tog ikke lige højde for at der stod "100 sekunder efter udsendelsen af det første signal" og ikke "100 sekunder efter modtagelsen af det første signal", og så har du selvfølgelig ret i at der er en tidsdifference man skal tage højde for der er ligmed (t_{2}-t_{1})/2=difference

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Skriv et svar til: NØDHJÆLP - lydbølger, korvette, undervandsbåd mm.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.