Fysik

Bindingsenergi i atomkerner.

01. april 2017 af JoPDa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogen der kan forklare mig, på lægmandssprog, hvordan det fungere ved fusion af lette kerner, og fision af tunge kerner? Hvordan kan der udvindes energi herfra når bindingsenergien vokser? Burde der så ikke skulle tilføres noget energi? Jeg er med på at det har noget med massedefekten at gøre. Men hvordan det helt præcis fungere har jeg ikke helt fanget.

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. april 2017 af peter lind

Når energien vokser er der mere energi til rådighed. I forhold til datterkernerne m.v. som har en mindre energi bliver der derfor noger energi til overs, som bruges til kinetisk energi

Brugbart svar (0)

Svar #2
01. april 2017 af mathon

Fusion:
              Bindingsenergien er ikke den energi, der behøves for at holde kernen sammen. 
              Den energi, der blev frigivet, da kernen dannedes, kaldes bindingsenergien.
              Bindingsenergien kan også opfattes som den energi, der skal tilføres kernen for at opsplitte den i
              individuelle komponenter - protoner og neutroner:

massede\! fekt \; (i\; kg) =\frac{bindingsenergi\; (i \; J)}{c^2}                  

Skriv et svar til: Bindingsenergi i atomkerner.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.